Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisan elokuun myydyimmät puhelimet: Mobiilidataa uskalletaan nyt käyttää myös ulkomailla

Elisa Oyj

Julkaistu: 01.09.2014 klo 08:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Mobiilidataa käytettiin ulkomailla heinä–elokuussa yli neljä kertaa enemmän kuin vastaavana ajanjaksona edellisenä kesänä. Muutoksen taustalla ovat Elisan kesäkuussa toteuttamat muutokset roaming-hinnoittelussa.

Tänä kesänä tehty roaming-hinnoittelun uudistus vaikutti selvästi Elisan ja Saunalahden asiakkaiden mobiilipalveluiden käyttöön heinä–elokuun aikana.

– Heinä–elokuun tilastoista näkyy, että erityisesti datankäyttö ulkomailla on kasvanut merkittävästi. Kymmenessä kärkimaassa käyttö yli nelinkertaistui edelliseen kesään verrattuna, kertoo henkilöasiakasyksikön puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki Elisasta.

– Tarvetta datankäytölle olisi ollut aiemminkin, mutta nyt hintojen laskemisen myötä dataa myös uskalletaan käyttää, Virkki toteaa.

Kesäkuun loppupuolella tehdyn roaming-hinnoittelun uudistuksen myötä puheluiden, viestien ja datankäytön hinnat laskivat lähes koko maailmassa.

– Suurin muutos datankäytössä näkyi suosituissa loma- ja matkailukohteissa. Esimerkiksi Turkissa siirretyn datan määrä monikymmenkertaistui edellisen kesän käyttöön verrattuna, ja Yhdysvalloissa datankäyttö yli kymmenkertaistui, Virkki kertoo.

Samanlainen kehitys näkyy myös Elisan yritysliittymissä.

– Puhekäyttö ulkomailla kasvoi ensimmäisen kerran vuosiin, ja mobiilidataa käytettiin ulkomailla heinä–elokuussa kolme kertaa enemmän kuin aiempina kesinä. Tämä näyttää selvästi, että yritysasiakkaat haluavat olla kesälläkin valveilla siitä, mitä kotimaassa tapahtuu, sanoo johtaja Jorma Niemelä Elisan yritysasiakasyksiköstä.

Datankäyttötilastot kertovat myös älypuhelinten määrän lisääntymisestä. Älypuhelinten suosio jatkui Elisalla myös elokuussa.

– Loppukesällä näkyi selvästi, että koulun penkille palaaville lapsille hankittavat puhelimet ovat lähes yksinomaan älypuhelimia, kertoo Jan Virkki.

Henkilöasiakkaiden myydyimmät puhelimet elokuussa 2014:

1. Samsung Galaxy Trend Plus

2. Nokia Lumia 520

3. Samsung Galaxy S4 Mini

4. Apple iPhone 5s

5. Samsung Galaxy S4

6. Samsung Galaxy S5

7. Apple iPhone 4s 8GB

8. Nokia 301

9. Nokia Lumia 630

10. Nokia Lumia 625

11. Nokia Lumia 925