Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa laajensi 4G-verkkoa Keski-Suomessa

Elisa Oyj

Elisa laajensi 4G-verkkoa Keski-Suomessa

Julkaistu: 07.07.2015 klo 11:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Elisa laajensi 4G-verkon saatavuutta Keski-Suomessa. Nopeat 4G-yhteydet takaavat sujuvan surffailukokemuksen ja tekevät mobiililaitteiden käytöstä monipuolisempaa. Suurimpien kaupunkien lisäksi Elisa panostaa myös haja-asutusalueiden yhteyksiin.

Elisa paransi 4G-verkon saatavuutta usealla paikkakunnalla Keski-Suomessa: Jyväskylässä, Joutsassa, Hankasalmella, Jämsässä, Karstulassa, Kuhmoisissa, Kyyjärvellä, Laukaalla, Luhangalla, Pihtiputaalla, Saarijärvellä ja Äänekoskella. Laajennuksia on tehty koko kuluneen vuoden ajan ja ne jatkuvat myös kesällä.

– Keski-Suomen 4G-laajennukset toteutettiin pääasiassa 800 MHz-taajuudella, joka mahdollistaa nopeiden 4G-yhteyksien rakentamisen myös haja-asutusalueille ja parantaa sisäkuuluvuutta. Tavoitteenamme onkin rakentaa 4G-verkosta yhtä kattava kuin 3G-verkko on tällä hetkellä, aluejohtaja Juha Peltomäki kertoo.

Nopean 4G-verkon laajeneminen mahdollistaa lomakauden pidentämisen, kun etätöitä pystyy tekemään myös kotoa tai kesämökiltä käsin.Kesälomat ja etätyöt näkyvät myös datan käytössä. Kesällä nettiä käytetään puhelimilla 20 % ja tableteilla 30 % enemmän kuin keväällä. Suurimmalla osalla suomalaisista netti kulkee aina taskussa, sillä uutta puhelinta ostaessa 75 % valitsee nopeita 4G-yhteyksiä tukevan puhelimen, ja yhteyksien halutaan toimivan kaikkialla.

– Toimivasta netistä on tullut yhtä tärkeä kuin sähköstä. Osa haluaa vielä pitää mökkinsä sähköttömänä ja netittömänä alueena, mutta suurin osa ilahtuu, kun huomaa nopean 4G-verkon tulleen omalle mökkipaikkakunnalleen talven aikana. Etätöiden lisäksi nettiä käytetään paljon esimerkiksi  tv-sarjojen ja elokuvien katseluun ja tekemistä on mökillä myös sadepäivinä, Peltomäki jatkaa.

Matkaviestinnän edelläkävijänä Elisa investoi verkkoonsa jatkuvasti, jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan entistä häiriöttömämmät ja nopeammat yhteydet. Elisa on tuonut 4G-nopeudet jo yli 290 paikkakunnalle.

Näin saat nopeat 4G-yhteydet käyttöösi

• 4G-verkon käyttämistä varten tarvitset 4G:tä tukevan puhelimen, tabletin tai mobiilireitittimen.
  • SIM-korttia ei tarvitse vaihtaa. 4G-palvelu lisätään vanhaan liittymääsi.  Tarvitset uuden SIM-kortin vain, jos vaihdat operaattoria tai ostamasi uusi laite vaatii aiempaa pienemmän SIM-kortin.
  • 4G-puhelin toimii myös 3G-verkossa. Laite valitsee aina parhaan yhteyden.
  • Kaikki tietokoneet ja tabletit saat yhdistettyä 4G-verkkoon nettitikun tai mobiilireitittimen avulla.

Elisan verkon kuuluvuustiedot päivittyvät kuuluvuuskartalle osoitteeseen www.elisa.fi/kuuluvuus

4G-verkon rakentaminen voi aiheuttaa hetkellisiä palvelutasopoikkeamia alueen GSM- ja 3G-yhteyksissä.

4G lyhyesti: 4G eli ns. neljännen sukupolven mobiilitekniikka on jatkoa jo laajasti käytössä olevalle 3G-tekniikalle. 4G-verkossa voidaan päästä jopa 300 Mbit/s siirtonopeuksiin. 4G-nopeuksia voi hyödyntää Elisan valikoimissa olevilla älypuhelimilla, tableteilla, reitittimillä ja nettitikuilla, jotka tukevat 4G-teknologioita ja käyttävät parasta saatavilla olevaa Elisan verkkoa. Elisan 4G-nopeudet ovat saatavilla jo yli 290 paikkakunnalla. Jopa 300 Mbit/s nopeutta tukevia tukiasemia löytyy 15 paikkakunnalta. European Communications Engineering Oy:n riippumattoman tutkimuksen mukaan Elisan 4G-verkko on Suomen kattavin. Elisan verkko käyttää uusiutuvaa energiaa. Lisätietoja: www.elisa.fi/4G

Elisa Oyj, Juha Peltomäki, Keski-Suomen aluejohtaja, puh. 050 570 1986, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi