Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Elisa kommentoi tämänpäiväistä uutisointia verkon haittaohjelmista

Elisa Oyj

Elisa kommentoi tämänpäiväistä uutisointia verkon haittaohjelmista

Julkaistu: 23.01.2015 klo 11:28
Julkaisija: Elisa Oyj

Lehdistötiedote 23.1.2015

Perjantaina 23.1. on uutisoitu haittaohjelmien esiintymisestä Elisan verkossa. Mediassa on kerrottu, että haittaohjelmahavainnot Elisan verkossa olisivat kasvaneet merkittävästi.

Elisan verkko tai palvelut eivät ole olleet missään vaiheessa vaarassa, vaan kyse oli yksittäisten asiakkaiden laitteista, joissa ei ollut ajantasaisia tietoturvapäivityksiä ja jotka sen vuoksi levittivät haittaohjelmia. Haittaohjelmia oli hyvin pienellä osalla Elisan asiakkaista, pahimmillaan kyse oli ainoastaan joistakin sadoista päätelaitteista, kun Elisan verkossa internetiin yhteydessä olevia laitteita on reilusti yli 3,5 miljoonaa.

Jos asiakkaan laitteessa havaitaan haittaohjelma, Elisa saa ilmoituksen haittaohjelmia levittävästä laitteesta, jolloin asiakkaaseen otetaan yhteyttä ja häntä pyydetään puhdistamaan päätelaite. Jos asiakas ei saa päätelaitetta puhdistettua tai ei reagoi pyyntöön, sulkee Elisa laitteen pois verkosta.

Haittaohjelmia kehitetään jatkuvasti lisää, joten valitettavasti koskaan ei päästä tilanteeseen, jossa haittaohjelmia levittäviä laitteita ei olisi verkossa lainkaan. Tämä koskee kaikkia operaattoreita.

Laitteiden tietoturva on käyttäjän vastuulla. Parhaiten haittaohjelmia vastaan voi suojautua käyttämällä virustorjuntaa ja huolehtimalla ohjelmistojen sekä järjestelmien automaattisista päivityksistä.

Lisätiedot: Elisa Viestintä, mediadesk@elisa.fi,  p. 050 305 1605

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi