Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Datan käyttäminen ulkomailla kasvaa ja halpenee huimasti

Elisa Oyj

Datan käyttäminen ulkomailla kasvaa ja halpenee huimasti

Julkaistu: 17.09.2014 klo 09:00
Julkaisija: Elisa Oyj

Saunalahti laskee entisestään datan käyttämisen roaming-hintoja suosituissa kaukokohteissa. Hintoja laskettiin viimeksi kesällä, minkä jälkeen datankäyttö esimerkiksi Yhdysvalloissa peräti 15-kertaistui.

Saunalahti-liittymien datan käyttämisen roaming-hinnat suomalaisten suosimissa kaukokohteissa laskevat 1. lokakuuta alkaen jälleen huomattavasti. Viimeksi ulkomaankäyttöä koskevia hintoja alennettiin kesällä.

Vyöhykkeellä 2 (Arabiemiirikunnat, Brasilia, Kanada, Kiina, Thaimaa, Turkki, Yhdysvallat) otetaan nyt käyttöön uusi hinnoittelumalli, joka palvelee etenkin dataa runsaasti käyttäviä. Hinnat laskevat entisestään, kun käyttö on yli 34 megatavua.

Vyöhykkeen 2 datahinnoittelu perustuu kalenterikuukauden aikana kyseisen vyöhykkeen maissa yhteensä siirrettyyn datamäärään:
0–34 Mt: 0,29 €/Mt
Yli 34–50 Mt: 9,99 €
Yli 50 Mt: +9,99€/alkava 50 Mt

– 50 megatavua vastaa tyypillisesti 1–2 vuorokauden aktiivista käyttöä älypuhelimella, poislukien kuitenkin suoratoistona toteutetut musiikki- ja videopalvelut, kertoo puheliittymien liiketoimintajohtaja Jan Virkki Elisasta.

Datan käyttäminen 15-kertaistui Yhdysvalloissa

Tiedonsiirtomäärästä riippuen data on vyöhykkeen 2 kaukokohteissa lokakuun alusta alkaen jopa 30 prosenttia aiempaa edullisempaa.

– Datan käyttämiselle on selvästi kasvava tarve. Asiakkaat haluavat käyttää älypuhelintaan ulkomailla samalla tapaa kuin kotimaassa. Me haluamme palvella asiakkaitamme tässä tarpeessa entistäkin paremmin ja pienemmällä rahalla. Nyt suosituissa kaukokohteissa tulee käyttöön samanlainen datahinnoittelumalli kuin Euroopassa ja Venäjällä, kertoo liiketoimintajohtaja Virkki Elisasta.

Virkki kertoo datan käyttämisen lisääntyneen viime kesänä tehtyjen roaming-hintamuutosten jälkeen huimasti niin Euroopassa ja Venäjällä kuin vyöhykkeen 2 kaukokohteissa.

– Esimerkiksi Yhdysvalloissa käyttö 15-kertaistui heinäkuussa. Yksistään elokuussa kakkosvyöhykkeellä siirrettiin dataa enemmän kuin tammi–kesäkuussa yhteensä. Dataa uskalletaan nyt käyttää. Haluamme uudella kaukomaiden hinnoittelumallilla edistää tätä entisestään.

Lisätiedot:
Jan Virkki, puheliittymien liiketoimintajohtaja, Henkilöasiakkaat, 045 670 0070, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien ja kiinteiden laajakaistaliittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa palvelujen käytön kansainvälisesti. Elisa on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,55 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 200. www.elisa.fi