Etusivu » Tiedotteet » Talous » Ylempien toimihenkilöiden lakko vahingollinen toimialalle ja toteuttajille

Teknologiateollisuus ry

Ylempien toimihenkilöiden lakko vahingollinen toimialalle ja toteuttajille

Julkaistu: 31.10.2011 klo 21:28
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden ylempiä toimihenkilöitä koskeva sovittelu ei johtanut tulokseen YTN:n ja Teknologiateollisuuden hylättyä valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen.

Työriidan sovittelun kariuduttua YTN on aloittamassa 1.11. lakkoja teknologiateollisuuden noin 40 jäsenyrityksessä. Lisäksi YTN on laajentamassa lakkoja siten, että 7.11. lakkojen piiriin tulee yhteensä noin 80 yritystä.

Lakot ovat jyrkässä ristiriidassa epävarman ja heikkenevän talousnäkymän kanssa. Lakkojen aiheuttamat haitat ja vahingot yrityksille vaihtelevat lakkojen toteutumisen kattavuudesta riippuen. Lakkoihin osallistuville menetykset 2–3 viikon lakosta nousevat tuhansiin euroihin henkeä kohden.

”YTN:n esittämät vaatimukset ja toimeenpanemat lakot heijastelevat YTN:n profiloitumispyrkimyksiä vanhentunein järjestöpoliittisin keinoin. Niiden toimeenpano ei osoita sellaista vastuunkantoa, jota tarvittaisiin suomalaisen työmarkkinatoiminnan kehittämisessä”, Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Risto Alanko toteaa.

"Vastakkainasettelun sijaan yhteisenä tavoitteena tulisi olla kasvun, kilpailukyvyn ja suomalaisten työpaikkojen säilyttäminen", Alanko jatkaa.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411