Etusivu » Tiedotteet » Talous » Uusia yrityksiä syntyi tammi-kesäkuussa Kotkan-Haminan seudulle hieman edellisvuotta vähemmän

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Julkaistu: 02.08.2013 klo 09:22
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

TIEDOTE 2.8.2013

Taloudellisesti epävarmat ajat heijastuvat uusien yritysten perustamisintoon. Kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla yrityksiä perustettiin 4 % vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kun samalla ajanjaksolla yritystoimintansa lopettaneita oli 8 % viime vuoden vastaavaa aikaa vähemmän, kasvoi nettoperustanta kuitenkin prosentin verran.

Yritysten perustaminen on ollut edelliseen vuoteen verrattuna vilkkainta Miehikkälässä, jonne on syntynyt 8 uutta yritystä, edellisen vuoden vastaavan luvun ollessa neljä.

Konkurssien määrä (toukokuu 2013) Kotkan-Haminan seudulla on vähentynyt, mutta konkurssien henkilöstövaikutukset ovat lisääntyneet, kuten myös muilla vertailuseuduilla (Kouvolan, Vaasan, Salon ja Porin). Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne noudattelee vertailuseuduista Porin seutukunnan kehityslinjaa.

Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 188 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 89, joten nettolisäykseksi muodostui 99 kpl.

Lukumääräisesti eniten perustettiin tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen

yrityksiä (33 kpl), ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (31 kpl), rakennustoiminnan yrityksiä (22 kpl) ja majoitus- ja ravitsemistoiminnan yrityksiä (22 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista voimakkaimmin ovat kasvaneet informaation ja viestinnän (ICT) toimialat sekä taiteen, viihteen ja virkistyksen sekä muun palvelutoiminnan toimialat.

Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Pyhtää 14 (7 %), Kotka 130 (69 %), Hamina 33 (18 %), Virolahti 3 (2 %) ja Miehikkälä 8 (4 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 24 kpl eli n. 13 %.

Palvelupäällikkö Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot:

Uusien yritysten vertailut 1.1.–30.6.2013 ja 2012 (graafisesti)

Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.4.–30.6.2013

Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.6.2013 ja 2012

Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–30.6.2013 ja 2012

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon