Etusivu » Tiedotteet » Talous » Työnantajan tarjoama uudelleensijoittumiskoulutus on verovapaa etu

Työnantajan tarjoama uudelleensijoittumiskoulutus on verovapaa etu

Julkaistu: 14.05.2009 klo 18:49
Julkaisija:

Vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa irtisanomiset ja lomautukset ovat yhä useamman yrityksen arkipäivää. Näissä vaikeissa tilanteissa yritykset pyrkivät kantamaan yhteiskuntavastuutaan tukemalla työntekijöiden uudelleensijoittumista takaisin työelämään.

Tukeminen tapahtuu useimmiten siten, että työnantaja ostaa ulkopuoliselta palveluntarjoajalta uudelleensijoittumispalveluita, jotka sisältävät irtisanottujen uudelleentyöllistymistä tukevia koulutuksia (ns. outplacement – koulutus).

Hyödyt ovat merkittävät

Yritysten järjestämän uudelleensijoittumiskoulutuksen hyödyt yhteiskunnalle ovat merkittävät: koulutus vähentää työttömien työnhakijoiden määrää, lyhentää työttömyysaikaa, säästää yhteiskunnan varoja sekä auttaa ihmisiä työllistymään uudelleen.

-Ongelmaksi meinasi muodostua verotus. Joissakin verotarkastuksissa tällaiset uudelleensijoittumispalvelut tulkittiin työntekijälle verotettavaksi eduksi. Tämä aiheutti epävarmuutta työnantajien keskuudessa eikä niitä uskallettu aina tarjota, kertoo EK:n veroasiantuntija Virpi Pasanen.

Epävarmuuden poistamiseksi Verohallitus antoi asiasta ohjeistuksen 20.4.2009. Ohjeessa todetaan yksiselitteisesti, ettei uudelleen sijoittumisvalmennus muodosta työntekijälle verotettavaa etuutta.

Valmennuksesta sovittava ennen irtisanomisajan päättymistä

Verovapaus edellyttää, että valmennuksesta sovitaan työsuhteen vielä kestäessä, siis ennen irtisanomisajan päättymistä. Sillä onko työntekijällä työntekovelvoite irtisanomisaikana tai annetaanko uudelleensijoittumisohjaus työsuhteen kestäessä vai sen päättymisen jälkeen, ei ole merkitystä. Myöskään työnantajan lomautuksen aikana järjestämästä outplacement-ohjelmasta ei synny verotettavaa etua.

Ohjeen mukaan uudelleensijoittumisvalmennuksella tarkoitetaan valmennus- tai ohjausprosessia, jolla edistetään ja nopeutetaan työntekijöiden uudelleen työllistymistä. Valmennus on tarkoitettu irtisanotuille, irtisanomisuhan alaisille tai vapaaehtoisen erosopimuksen tehneille työntekijöille.

Yksilöllistä tai ryhmävalmennusta

Valmennus voidaan järjestää yksilöllisenä tai ryhmävalmennuksena. Uudelleensijoittumisvalmennus sisältää mm.:

• työntekijän henkilökohtaisten osaamisalueiden ja vahvuuksien kartoituksen,
  • työnhakusuunnitelman laatimisen,
  • opastuksen yksilöllisen ansioluettelon ja työhakemusten laatimisessa sekä työhaastatteluihin valmistautumisessa,
  • eri työnhakumenetelmien ja – kanavien käytön oppimisen,
  • työntekijän tukemisen ja opastamisen aktiivisessa työnhaussa.

Verohallinnon ohje kokonaisuudessaan: http://www.vero.fi/artikkeli/8125