Etusivu » Tiedotteet » Talous » Tutkija: Eurooppalaisessa talouskuripolitiikassa näkyy saksalaisen ordoliberalismin kädenjälki

Kalevi Sorsa -säätiö

Julkaistu: 19.11.2015 klo 12:41
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Väitöskirjatutkija Timo Harjuniemi kartoittaa ajatuspaja Kalevi Sorsa -säätiölle kirjoittamassaan Impulsseja-artikkelissa ordoliberalismin roolia saksalaisen talousajattelun perinteessä ja euroalueen talouspolitiikassa. Ordoliberalismi syntyi Saksassa liberaalina vastareaktiona totalitarismiin, ja se on pitkään korostanut itsenäisen keskuspankin, budjettikurin ja kilpailullisten markkinoiden merkitystä eurooppalaisen talouspolitiikan perusperiaatteina.

”Ordoliberaalin perinteen suurempi tuntemus Suomessa auttaisi ymmärtämään euroalueen rakenteellisia valuvikoja sekä Euroopassa harjoitetun talouspolitiikan taustoja”, kirjoittaa Harjuniemi. ”Euroalueen viime vuosien talouskuripolitiikassa ja työmarkkinoiden säätelyn purkamisessa voidaan havaita saksalaisen ordoliberalismin kädenjälki, vaikka eurooppalainen talouspolitiikka ei tietenkään noudata puhtaasti ordoliberaalia ideologiaa”, jatkaa Harjuniemi.

Käytännössä ordoliberaalia talouspolitiikkaa harjoittava valtio ei tavoittele korkeaa työllisyyttä julkisin investoinnein tai koordinoidun talouspolitiikan kautta, vaan se on pikemminkin muita maita vastaan kamppaileva kilpailukyky-yksikkö. Harjuniemen mukaan ordoliberalismi on myös myötävaikuttanut siihen, että talouspolitiikasta on tullut yhä teknokraattisempaa Euroopan unionissa, jossa EU-komission valta talouspolitiikan sääntöjen tulkitsijana on kasvanut.

Lisätiedot:

Timo Harjuniemi

timo.harjuniemi@helsinki.fi

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatuspaja.