Etusivu » Tiedotteet » Talous » Tiedon Kimmo Alkio: Isokin yritys voi ottaa oppia startup-maailmasta

Teknologiateollisuus ry

Tiedon Kimmo Alkio: Isokin yritys voi ottaa oppia startup-maailmasta

Julkaistu: 10.11.2015 klo 09:27
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Tieto Oyj:n toimitusjohtaja Kimmo Alkio kirjoittaa Teknologiateollisuuden Toimitusjohtajablogissa muutoksista, joihin yritysten on digitalisoituvassa maailmassa oltava valmiita.

- Yritysten ja yhteisöjen on uskallettava luopua vakiintuneista toimintamalleista ja ottaa vahvemmin käyttöön kokeilukulttuuri sekä ohjata yhteistä tekemistä verkostomaisesti. Tämä startupeista tuttu mentaliteetti on tuottanut hyviä tuloksia myös yritysmaailmassa. Perustimme Tietoon viime vuonna kaksi sisäistä startuppia: teollisen internetin ja digitaalisen asiakaskokemuksen startupit. Yksiköt toimivat Tiedon sisällä ketterinä erillisinä tiimeinä ja raportoivat erilliselle hallitukselle. Kokemuksemme ovat niin hyvät, että tulevaisuudessa Tiedossa kenties toimimme laajemminkin startup-henkisesti tavoitellessamme joustavuutta ja ketteryyttä.

Digitalisaatiosta saa parhaat hyödyt irti, kun yritys on valmis unohtamaan vanhat toimintamallit ja toimimaan perinteisten toimialarajojen yli verkostomaisesti:

- Toimialarajojen avautumiseen liittyen on tärkeä panostaa niin toimialarajat ylittävään osaamiseen kuin näihin liittyvien verkostojen kehittämiseen.

Lue Toimitusjohtajablogi kokonaisuudessaan.

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan lähes 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.