Etusivu » Tiedotteet » Talous » Teknologiateollisuus kannattaa tavoitetta lainsäädäntötaakan keventämisestä

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus kannattaa tavoitetta lainsäädäntötaakan keventämisestä

Julkaistu: 07.10.2013 klo 16:47
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus on tyytyväinen, että työ- ja elinkeinoministeriö arvioi jatkossa lainsäädännön vaikutukset yritysten toimintaan. Tavoitteena on vähentää lainsäädännöstä yrityksille aiheutuvaa taakkaa ja parantaa näin suomalaisten yritysten kilpailukykyä sekä lainvalmistelun laatua.

Hallitus on luvannut välttää teollisuudelle aiheutuvien kustannusten tai sääntelytaakan lisäämistä. Teknologiateollisuuden mielestä arviointityö tukee tätä päämäärää.

Jatkossa ministeriöiden tulee lähettää työ- ja elinkeinoministeriön arvioitavaksi kaikki sellaiset lakiesitykset, joita sovelletaan yrityksiin tai joilla on vaikutuksia yrityksiin tai teollisuuteen. Arviointimenettely tehdään samaan aikaan lakiesityksen lausuntokierroksen kanssa. Työ- ja elinkeinoministeriö antaa yritysvaikutusarviosta lausunnon, jonka avulla arviota voi tarvittaessa kehittää.

- Toivottavaa on, ettei yritysvaikutusten arviointi tule hidastamaan lakien valmistelutyötä, vaan on luonteva osa kunkin ministeriön omaa lainsäädäntöprosessia, samalla tapaa kuin muutkin vaikutusten arvioinnit, Teknologiateollisuuden vaikuttamisen ryhmäpäällikkö Sanna Rauhansalo painottaa.

Lisätietoja: vaikuttamisen ryhmäpäällikkö Sanna Rauhansalo, Teknologiateollisuus ry, puh. 050 340 6174

Alkuperäinen TEMin tiedote: http://www.tem.fi/yritykset/tiedotteet_yritykset?89508_m=111978

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 55 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.