Etusivu » Tiedotteet » Talous » Teknologiateollisuudelta yli 108 miljoonaa Aalto-yliopiston säätiöpääomaan

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuudelta yli 108 miljoonaa Aalto-yliopiston säätiöpääomaan

Julkaistu: 23.09.2011 klo 11:25
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, Teknologiateollisuus ry ja alan yksittäiset yritykset lahjoittivat Aalto-yliopiston säätiöpääomaan kesäkuun loppuun mennessä yli 108 miljoonaa. Teknologiateollisuus keräsi selvästi yli puolet elinkeinoelämän yhteensä 200 miljoonan euron lahjoituksesta.

Teknologiateollisuuden yhteensä noin 108 miljoonan lahjoituksesta 50 miljoonaa tuli Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä, 40 miljoonaa Teknologiateollisuus ry:ltä ja noin 18 miljoonaa alan yrityksiltä.

Lahjoitusta kuvaavat lahjakirjat luovutettiin Aalto-yliopistolle 22. syyskuuta Otaniemessä järjestetyssä tilaisuudessa.

- Varojen hankinta on ollut teknologiateollisuudelle pitkä ja tärkeä projekti. Vuonna 2005 päätettiin tehdä koulutuksen osalta tällainen uusi irtiotto: tarkoituksena on tukea teknologiateollisuuden kannalta tärkeitä koulutusaloja ja pitää huolta siitä, että pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta sanoi.

Myös Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Lundmark korosti korkealaatuisen opetuksen ja tutkimuksen tärkeyttä Suomen kilpailukyvylle:

- Toivomme, että rahat käytetään viisaasti. Tärkeää olisi, että suomalaisen koulutuksen taso säilyy ja kehittyy entisestään. Asialla on tärkeä rooli siinä, että teknologia-alan yritykset saadaan pidettyä Suomessa.

Lahjakirjat vastaanottanut Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri toivoi, että elinkeinoelämän ja yliopiston yhteistyö jatkuu pitkäjänteisenä ja molempia osapuolia hyödyttävänä.

- Ilman elinkeinoelämän tukea tämä hanke ei olisi valmistunut. Nyt on aika kerätä ideoita siitä, miten ja millaisilla foorumeilla jatkamme yhteistyötämme, Teeri linjasi.

Hän kertoi, että Aalto-yliopiston opetusta on suunnattu niin, että opiskelijoiden valinnanvapaus korostuu.

- Emme halua vain kaataa faktoja päähän, vaan kehittää kykyä ajatella ja ratkaista ongelmia. Näin syntyy myös teollisuuden kaipaamia uusia innovaatioita, Teeri totesi.

Elinkeinoelämä keräsi yhteensä 200 miljoonaa euroa Aalto-yliopiston säätiöpääomaan vuoden 2011 kesäkuun loppuun mennessä. Suomen valtio sijoitti pääomaan lahjoituksilla kerätyn summan 2,5-kertaisena, eli 500 miljoonaa euroa. Säätiöpääoman tuotot tullaan käyttämään korkeatasoiseen opetukseen ja tutkimukseen, ja niillä on tarkoitus kattaa 6–8 prosenttia yliopiston noin 400 miljoonan euron vuosittaisesta toimintabudjetista tulevina vuosina.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön asiamies Mervi Sibakov, puh. (09) 192 3326 tai 040 772 2882

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n noin 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.