Etusivu » Tiedotteet » Talous » Teknisen Kaupan myynti jatkui vahvassa nousussa

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisen Kaupan myynti jatkui vahvassa nousussa

Julkaistu: 25.10.2010 klo 10:19
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Keväällä alkanut positiivinen vire jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, ja suhdannekyselyn tulokset näyttävät valoisilta.

TEKNISEN KAUPAN MYYNTI JATKOI VAHVASSA NOUSUSSA

Keväällä alkanut positiivinen vire maamme taloudessa jatkui kesän jälkeenkin. Vientikysynnän elpyessä teollisuuden tilaussaanti ja teollisuustuotanto ovat jatkaneet kasvuaan. Viime kuukausina merkittävin panos viennin kasvuun on tullut metallien viennistä, mutta myös muut merkittävimmät teollisuudenalat sähköteknistä teollisuutta lukuun ottamatta ovat kasvattaneet vientiään.

–  Lyhyen aikavälin näkymät ovatkin edelleen varsin suotuisat. Näyttää kuitenkin siltä, että voimakkaimman kasvun aika maailmantaloudessa on jo tältä erää ohi, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto kertoo.

Kasvua tukeneet elvytystoimet ovat päättymässä ja kääntymässä finanssipolitiikan kiristyksiksi. Varastojen täydennyksestäkään ei enää ole odotettavissa entisenlaista apua talouskasvulle. Kansainvälisen kysynnän vaimeneminen hiljentänee Suomenkin kasvuvauhtia ensi vuoden aikana ainakin tilapäisesti.

Teknisen Kaupan myynti jatkoi vahvassa nousussa myös vuoden kolmannen neljänneksen jälkeen. Yhdeksän kuukauden myynti lisääntyi 11 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Myynti lisääntyi kaikilla toimialoilla. Voimakkaimmin kasvoi edelleen raaka-ainekauppa, jossa kasvutahti oli jopa nopeutunut puolen vuoden jälkeisestä tilanteesta. Tammi-syyskuun myynti ylitti vuoden 2009 vastaavan ajan myynnin 31 prosentilla.

Rakennusalan koneissa ja laitteissa kasvu kiihtyi reiluun 15 prosenttiin. Autonvaraosa- ja rengaskauppa kävi edelleen vilkkaasti (+13 prosenttia). Myös komponentti-, tuotantotarvike- ja kuluttajakaupassa kasvu jatkui. Kolmannella neljänneksellä merkittävin muutos nähtiin teollisuuden koneissa ja laitteissa, jossa puolen vuoden jälkeen koettu lähes kymmenen prosentin lasku kääntyi vihdoin loivaan kasvuun.

TEKNINEN KAUPPA

1.1.–30.9.2010

Myynti 2010 (1000€, alv 0)

Muutos-% ed. vuodesta

Raaka-ainekauppa

1 286 011

30,5

Teollisuuden investointitavarat

1 082 584

4,7

Rakentaminen

1 818 064

6,7

Tuotantotarvikkeet

3,6

Kuluttajakauppa ja autoalan jälkimarkkina

7,5

Muu

Tekninen Kauppa yhteensä

5 407 036

11,0

Jäsenyritykset odottavat myyntikehityksen jatkuvan suotuisana. Lokakuun suhdannebarometrin mukaan 80 prosenttia yrityksistä odottaa myynnin lisääntyvän seuraavan kolmen kuukauden

aikana ja 89 prosenttia seuraavan vuoden aikana. Osuuksissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta syyskuun tilanteesta.

Odotukset henkilöstömäärän kehityksestä ovat viime kuukausien aikana hiljalleen kohentuneet. Lokakuussa 32 prosenttia yrityksistä arvioi henkilöstömäärän kasvavan seuraavan vuoden aikana. Toimitusaikoihin ei odoteta helpotusta lähikuukausien aikana; puolet vastaajista uskoikin toimitusaikojen pitenevän entisestään. Tarjouspyyntöjen ja tilaussaannin suhteen odotukset olivat varsin myönteiset. Tarjouspyyntöjen määrän kasvuun uskoi 65 prosenttia vastaajista.

Tilaussaannin kasvuun seuraavan kolmen kuukauden aikana uskoi 72 prosenttia ja seuraavan vuoden aikana 85 prosenttia yrityksistä. Lokakuun suhdannekyselyyn osallistui 160 yritystä, joiden liikevaihto kattoi noin 67 prosenttia yhdistyksen jäsenten liikevaihdosta.

Markku Uitto