Etusivu » Tiedotteet » Talous » Talouden hankalat ajat heijastuvat Espoon seurakuntayhtymän talousarvioon

Espoon seurakunnat

Talouden hankalat ajat heijastuvat Espoon seurakuntayhtymän talousarvioon

Julkaistu: 17.10.2013 klo 09:38
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Vuonna 2014 Espoon seurakuntayhtymässä investoidaan 14,6 miljoonaa euroa. Säästöjä käytetään noin 12,1 miljoonaa euroa. Espoon seurakuntayhtymän vuoden 2014 talousarvio perustuu yhden prosentin kirkollisveroon.

Vuoden 2014 aikana jatketaan tänä vuonna alkavaa krematoriokappelin peruskorjausta ja laajennusta. Leppävaaran kirkon läheisyydessä olevan muistolehdon rakentamiseen varaudutaan vuosina 2014 - 15. Ensi vuoden aikana saataneen päätökseen Espoonlahden kirkon peruskorjauksen hankesuunnittelu. Niin ikään Suvelan kappelin ja asukaspuiston rakentamiseen varaudutaan.

Espoon seurakuntayhtymässä arvioidaan olevan ensi vuonna töissä 664 henkilöä, joista 554 on vakituisessa palvelussuhteessa.

Lähetystyöhön ja kansainväliseen diakoniaan on varattu 4,1 prosenttia arvioiduista verotuloista. Katastrofiavun määräraha on 110 000 euroa.

Espoon seurakuntayhtymässä verotuloja arvioidaan kertyvän 50 miljoonaa. Tähän vuoteen verrattuna niiden ennakoidaan vähenevän 2,2 prosenttia. Seurakuntien käyttötalouden menojen arvioidaan olevan 24 miljoonaa eli 0,8 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Koko yhtymässä käyttötalouden menomäärärahat ovat 50,6 miljoonaa euroa eli ne kasvavat 2,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Vuoden 2014 talousarviossa vuosikatteeksi arvioidaan 2,4 miljoonaa euroa. Poistot ovat 5,4 miljoonaa euroa. Talousarviossa 2014 talouden arvioidaan olevan alijäämäinen.

Vuosina 2015 ja 2016 Espoon seurakuntayhtymässä varaudutaan siihen, että määrärahat laskevat lievästi vuoden 2014 tasolta.

Espoon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa talousarvion joulukuussa.

Lisätiedot:
Talouspäällikkö Harri Hakulinen, harri.hakulinen@evl.fi, 050 432 5191