Etusivu » Tiedotteet » Talous » Suomen Pienyrittäjät vaatii hallitukselta toimia

Suomen Pienyrittäjät vaatii hallitukselta toimia

Julkaistu: 28.02.2012 klo 10:45
Julkaisija: Tiedotus Markkinointitalo

Hallituksen esittämä arvolisäveron kiristäminen 25 prosenttiin vaikeuttaa yrittäjien toimintaa. Suomen Pienyrittäjät vaatii arvonlisäveron laskemista 18 prosenttiin. Tällä veronlaskulla olisi myös merkittävä työllisyysvaikutus. Yrityksiä on Suomessa yli 300 000, joista pien- ja yksinyrittäjiä on noin 180 000. Ajaako hallitus heitä veronkorotuksilla konkurssiin?

Hallitusohjelmassa hallitus on painottanut työllisyyden kehittämistä ja sekä myös yrittäjyyden toimintaedellytysten kehittämistä. Hallituksen esille tuomat veronkorotukset saattavat laukaista sisäisen taantuman liikkeelle. Suomen hyvinvoinnille on äärimmäisen tärkeää pitää kulutus ja kansalaisten ostovoima käynnissä. Kaikista veronkorotuksista on syytä luopua, jotta voimme pitää pyörät pyörimässä.

Vientiteollisuus ja logistiikka- ja kuljetusyrittäjät ovat saaneet tuntea nahoissaan hallituksen pullasutipolitiikan, jossa esimerkiksi energian verojen korotuksilla on saatettu yritykset ahdinkoon.

Lisäksi hallitus vaatii myös työurien pidentämistä. On syytä miettiä keinoja, joilla ihmiset voisivat aktiiviaikanaan työllistyä paremmin. Työelämä vaati uusia pelisääntöjä, joiden avulla Suomi tulee selviytymään tulevien vuosien haasteista. Suomen Pienyrittäjät vaativat joustavuutta työlainsäädäntöön, sillä nykyinen malli on tullut tiensä päähän. Työkykyisten ihmisten syrjäytyminen maksaa Suomelle miljardeja euroja vuodessa.

Hallituksen sokea ja näköalaton toiminta voi saattaa Suomen kotimaisen kysynnän taantumaan, jonka tuloksena on massatyöttömyys ja vientitoiminnan vaikeudet.

Harri Jyrkiäinen, puheenjohtaja, Suomen Pienyrittäjät

Tapio Ruosteinen, puheenjohtaja, Kauppiaiden ja Yrittäjien Keskusliitto ry

Suomen Pienyrittäjät on valtakunnallinen, poliittisesti sitoutumaton yrittäjyyden toimintaedellytyksiä edistävä yrittäjien oma vaikutuskanava. Me olemme mukana rakentamassa tulevaisuuden Suomea, joka tarvitsee myös pienyrittäjyyttä turvatakseen menestyksensä ja kansalaistensa hyvinvoinnin jatkossakin.

Lisätietoja antaa:

Suomen Pienyrittäjät