Etusivu » Tiedotteet » Talous » Skanska rakentaa Valtatien 8 Raisio−Nousiainen-tieosuuden moottoritieksi

Skanska Oy

Skanska rakentaa Valtatien 8 Raisio−Nousiainen-tieosuuden moottoritieksi

Julkaistu: 07.02.2014 klo 15:15
Julkaisija: Skanska Oy

Skanska ja Liikennevirasto ovat solmineet sopimuksen Valtatie 8 Raisio−Nousiainen-tieosuuden parantamisesta moottoritieksi. Sopimuksen arvo on noin 45 miljoonaa euroa, ja hanke valmistuu vuoden 2016 loppupuolella.

Sopimuksen kattama tieosuus ulottuu Raision Marjamäen eritasoliittymästä noin 2 kilometriä Maskun eritasoliittymän pohjoispuolelle. Urakkasopimukseen kuuluvat tien toteutus kokonaisuudessaan sekä meluaitojen ja paalulaattojen suunnittelu ja toteutus.

Hankkeeseen sisältyy noin 9 kilometriä valtatietä, josta 4 km on uuden moottoritien rakentamista ja 5 km moottoritien toisen ajoradan rakentamista nykyisen tien rinnalle. Uusia siltoja rakennetaan tieosuudelle 16 kappaletta.

Rakennustyöt aloitetaan heti maanantaina 10.2.2014, ja varsinainen urakka-aika päättyy lokakuun lopussa 2016.

Hankkeen tavoitteena on parantaa tieosuuden liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta sekä suojata alueella sijaitsevat Maskun kunnan pohjavedenottamot.

”Urakan suoranainen työllistävä vaikutus on merkittävä: 150 miestyövuotta kolmen vuoden ajan”, kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.

”Rakentaminen etenee yhtä aikaa monessa eri paikassa: esimerkiksi sillat tullaan toteuttamaan siten, että niitä on työn alla noin 6−7 kappaletta kerrallaan”, sanoo Skanska Infran projektijohtaja Janne Tikkamäki.

Turun ja Porin välinen 135 kilometrin osuus valtatie 8:sta on Lounais-Suomen merkittävä liikenneväylä. Liikenneviraston Turku−Pori-hankkeessa on kolme pääosiota: Raision ja Nousiaisten väli, Nousiaisten ja Rauman väli sekä Porin osuus. Hankkeen kokonaisarvo on noin 102,5 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto, Hankkeet-toimiala, Projektien toteutus -osaston projektipäällikkö Kari Partiainen, puh. 029 534 3580, kari.partiainen@liikennevirasto.fi

Skanska Infra Oy, projektijohtaja Janne Tikkamäki, puh. 0400 712 304, janne.tikkamaki@skanska.fi

Skanska Oy, viestintäpäällikkö Liisa Salmela, puh. 050 374 3070, liisa.salmela@skanska.fi

www.liikennevirasto.fi/turkupori

Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä maa- ja ympäristörakentaminen. Skanska Oy:n liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2012 oli noin 980 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 2 460.

www.skanska.fi

www.twitter.com/skanskafinland