Etusivu » Tiedotteet » Talous » SAMOK ja SYL tyrmäävät ajatuksen korkeakoulujen hätäisestä yhdistämisestä

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

SAMOK ja SYL tyrmäävät ajatuksen korkeakoulujen hätäisestä yhdistämisestä

Julkaistu: 30.01.2015 klo 11:41
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Kannanotto 30.1.2015

SAMOK ja SYL tyrmäävät ajatuksen korkeakoulujen hätäisestä yhdistämisestä

Opiskelijaliitot tyrmäävät ajatuksen korkeakoulujen hätäisestä yhdistämisestä. Kiireinen selvitystyö ei käy laatuun! #koulutus #osaaminen #laatu

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ovat harmistuneita tutkimus- ja innovaationeuvoston raportin pohjalta tehdyistä esityksistä. Vaikuttaa siltä, että raportin ja esityksien lähtökohtana on leikkaaminen, ei korkeakoulujärjestelmän laadun parantaminen. On varsin selvää, että ainoastaan säästämällä ei voida luoda laatua. Koko korkeakoulujärjestelmän uudelleen rakentaminen säästöt eikä osaaminen kärkenä on järjenvastaista.

Korkeakoulujärjestelmä on ollut koko hallituskauden ajan jatkuvassa muutoksessa ja rakenteelliset muutokset ovat olleet erittäin suuria. Korkeakoululakien uudistusprosessit ovat olleet pitkiä, joten muutamassa kuukaudessa tuskin pystytään tuottamaan laadukas pohja korkeakoulujärjestelmän merkittävälle kehittämiselle.

“Ammattikorkeakoululain uudistuksen muste on hädin tuskin kuivunut. Nyt pitäisi odottaa uudistuksien vaikutuksia ennen seuraavaan selvitykseen lähtemistä”, painottaa SAMOKin puheenjohtaja Joonas Peltonen.

Korkeakouluopiskelijoiden liittojen mielestä suomalaisten osaamistasoa on kannattavaa nostaa nimenomaan korkeakoulujen rohkeammalla profiloitumisella, laajemmalla yhteistyöllä korkeakoulusektorien sisällä ja niiden yli, sekä yhteistyöllä elinkeinoelämän kanssa, ei säästämällä. Eduskuntavaalien alla opiskelijajärjestöt odottavatkin ehdotuksia koulutukseen panostamisesta.

“Korkeakoulujärjestelmää tulee kehittää osaamisen ja laadun ehdoilla. Pelkästään seinien ja prosessien uudelleen miettiminen vie resursseja ja huomiota tältä”, Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) puheenjohtaja Jari Järvenpää jyrähtää.

Helsingin Sanomat uutisoi 30.1.2015 tutkimus- ja innovaationeuvoston tekemästä raportista “Uudistava Suomi: tutkimus- ja innovaatiopolitiikan suunta 2015–2020”, jossa ehdotetaan isoja muutoksia ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen toimintaan, ohjaukseen ja rakenteisiin. Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru aikoo selvityttää raportin pohjalta korkeakoulusektorien yhdistämistä.

Joonas Peltonen, SAMOKin puheenjohtaja, p. 050 389 1000
Jari Järvenpää, SYL:n puheenjohtaja, p. 044 906 5007

Linkki uutiseen: http://www.hs.fi/kotimaa/a1422510863153

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.