Etusivu » Tiedotteet » Talous » ResQ-ruuanpelastuspalvelu laajentaa Kotkan ja Haminan alueelle

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

ResQ-ruuanpelastuspalvelu laajentaa Kotkan ja Haminan alueelle

Julkaistu: 12.09.2016 klo 08:04
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Seitsemän kuukautta sitten pääkaupunkiseudulla toimintansa aloittanut ResQ Club -ruuanpelastuspalvelu on saavuttanut suursuosion ja kasvaa vauhdilla. Muutaman viikon takaisen Hollannin ja Viron lanseerausten jälkeen ResQ aloittaa toimintansa maanantaina 12.9. Kotkan-Haminan seudulla 15 ravintolan ja kahvilan voimin, joiden määrää kasvatetaan tulevaisuudessa.

ResQ Club on palvelu, jonka avulla kuluttajat voivat pelastaa mm. ravintoloista, kahviloista ja leipomoista ylijäänyttä, samana päivänä valmistettua ruokaa annoksittain normaalihintoja edullisemmin. Annokset ostetaan ja maksetaan suoraan palvelun kautta ja noudetaan ravintolasta sen ilmoittamaan takarajaan mennessä. Ruoka-annosten hinta vaihtelee yleisimmin kolmesta kuuteen euroon

- Tarjoiluhävikin lisäksi ravintolat voivat vähentää palvelun avulla myös raaka-ainehävikkiään arvokkaiden ja nopeasti pilaantuvien raaka-aineiden (kuten kala) osalta, kertoo ResQ Club Oy:n toimitusjohtaja Tuure Parkkinen

- ResQ-ruuanpelastuspalvelun saaminen Kotkan-Haminan seudulle on hieno asia, joka on loistava esimerkki sekä kiertotaloudesta – eli muuten hukkaan menevälle ruoalle saadaan arvoa sekä digitalisaatiosta – digitaalinen palvelu yhdistää tehokkaasti ravintolat ja asiakkaat, kertoo Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n asiantuntija Esa Partanen.  Cursor Oy oliauttamassa kyseisen palvelun käynnistämistä Kotkan-Haminan seudulla.

- ResQ on arvoillemme sopiva kumppani taistelussa ylijäämäruoasta syntyvää ruokahävikkiä vastaan. Pilotoimme palvelua kahdessa ravintolassamme Etelä-Kymenlaaksossa ja odotamme pilotilta tuloksia, jotka rohkaisevat meitä laajentamaan palvelun koko Kymenlaaksoon KSO:n ravintoloissa, kertoo Kymen Seudun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemustoimialan toimialajohtaja Arttu Salmi

- Meidän mielestä ResQ-palvelun myötä tuleva etu, ettei heitetä ruokaa roskiin, on todella järkevä tapa olla ekologinen, kertoo Kotkassa sijaitsevan Ravintola Datan ravintoloitsija Niina Utter

ResQ Club -mobiilisovellus on saatavilla iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille, ja palvelua voi myös käyttää verkkoselaimessa osoitteessahttps://resq-club.com/app. Halukkaaksi ruuan pelastajaksi voi liittyä osoitteessa:https://resq-club.com/

ResQ:n kumppaneita Kotkassa ja Haminassa ovat:

Kotka:

• Fransmanni, Keskuskatu 21
  • India Palace, Kapteeninkatu 16
  • Laakonki, Tornatorintie 99
  • Lounashuone Eagle, Kyminlinnantie 6
  • Pizza Buffa Prisma, Hakamäentie 1
  • Ravintola Data, Heikinkatu 7
  • Ravintola Keisarinsatama, Metsontie 41
  • Ravintola Kotkan Klubi, Kirkkokatu 2 (16.9. alkaen)
  • Ravintola Wanha Fiskari, Juha Vainion katu 2
  • Tai Hing, Kirkkokatu 9
  • Vausti, Keskuskatu 33

Hamina:

• Linnoitusravintola Kamu!, Raatihuoneenkatu 12
  • Lounashuone Kustaa, Sibeliuskatu 28
  • Kahvila Puistonkulma, Isoympyräkatu 17
  • Ravintola Pinteli, Tarkka-ampujankatu 1

Merkittäviä askelia kohti tarjoiluhävikitöntä Eurooppaa

ResQ Club -ruuanpelastuspalvelun tämän hetkinen tilanne numeroina:

• yli 44 000 rekisteröitynyttä käyttäjää
  • yli 60 000 latausta iOS- ja Android-sovelluksille
  • yli 200 tarjoajakumppania
  • 400-700 pelastettua ruoka-annosta päivittäin

ResQ Clubin visiona on poistaa ravintoloista syntyvä tarjoiluhävikki Euroopasta vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei kuitenkaan onnistu yksin, vaan vaatii aktiivista yhteistyötä niin yksityisten kuin julkistenkin kumppanien kanssa.

ResQ-palvelua pilotoitiin joulukuusta 2015 lähtien Helsingin keskustan alueella. ResQ lanseerattiin virallisesti Helsingissä tammikuun 2016 lopussa. Palvelu toimii Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Mikkelissä, Seinäjoella, Lahdessa, Oulussa ja Vaasassa.

Ruotsissa annoksia on voinut pelastaa toukokuun loppupuolelta alkaen, Hollannissa ja Virossa palvelu lanseerattiin elokuun kolmannella viikolla valtavan mediahuomion saattelemana. Alankomaissa palvelusta raportoi ensimmäisen viiden päivän aikana yli 60 eri mediakanavaa (4 radiokanavaa, 2 televisio-ohjelmaa, 33 verkkolehteä ja 23 printtijulkaisua).

Lisätiedot & haastattelut

ResQ Club Oy:

Tuure Parkkinen, CEO & Co-founder, p. 050 531 8115, tuure@resq-club.com

Eero Myller, Kumppanuuspäällikkö, p. 050 577 3053, eero@resq-club.com

Cursor Oy:

Esa Partanen, asiantuntija, p. 040 190 2565, esa.partanen@cursor.fi

Kymen Seudun Osuuskauppa:

Arttu Salmi, toimialajohtaja, matkailu- ja ravitsemustoimiala, p. 010 7625401

Ravintola Data:

Niina Utter, p. 044 212 0041

Ruokahävikki on merkittävä ongelma ja globaalisti kuuma puheenaihe:

• Suomalaisissa ravintoloissa menee hukkaan noin viidennes kaikesta syömäkelpoisesta ruuasta (75 -80 miljoonaa kiloa vuodessa):

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: http://resq.pr.co/presskit

ResQ Club Oy on ruokahävikin vähentämiseen tähtäävä yritys, jonka kehittämän palvelun ja mobiilisovelluksen avulla kuluttajat voivat ostaa ravintoloista ylijäänyttä ruokaa annoksittain alennettuun hintaan. Yritys työllistää noin 20 henkeä. Tällä hetkellä palvelussa on yli 40 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja lähes 200 tarjoajakumppania (ravintoloita, kahviloita, leipomoita ja hotelleja). resq-club.com

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon