Etusivu » Tiedotteet » Talous » Reilu kaukolämpö -yritysten tavoitteena parempi asiakasdialogi

Energiateollisuus ry

Reilu kaukolämpö -yritysten tavoitteena parempi asiakasdialogi

Julkaistu: 17.10.2014 klo 09:31
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuuden ja kaukolämpöasiakkaiden yhteinen Reilu kaukolämpö -raati on valinnut vuosien 2015 - 2016 kehitysteemaksi paremman dialogin. Samalla on tiukennettu laatumerkin saamisen vähimmäisvaatimuksia.
– Reilu kaukolämpö -laatumerkkijärjestelmässä mukana olevien yritysten aikomuksena on lähteä luomaan vuorovaikutteisempaa asiakkuussuhdetta yhdessä asiakkaiden kanssa, toteaa Energiateollisuuden asiantuntija Antti Kohopää. Jopa joka toinen suomalainen asuu kaukolämmön piirissä.

Kaukolämpöyritysten ongelmaksi koetaan vaikeasti ymmärrettävä tai puutteellinen asiakasviestintä.
– Kritiikkiä esitetään esimerkiksi hinnoittelun epäselvyydestä ja huonosta ymmärrettävyydestä, sanoo Antti Kohopää.
– On erityisen tärkeää olla luomassa yhteisiä pelisääntöjä alalle, sillä viime vuosina yli puolet uudesta rakennuskannasta on liittynyt kaukolämmön piiriin, Kohopää jatkaa. Tämä kehitys näyttää olevan jatkuvaa.

Laatumerkin tavoitteena on viedä kaukolämpöalaa eteenpäin sekä viestiä asiakkaille ja viranomaisille kaukolämpöyritysten avoimuudesta ja kehityksestä. Vastikään uusituissa Reilu kaukolämpö -kriteereissä tarkastellaan muun muassa Energiateollisuuden suosittelemien sopimusehtojen toteutumista, älykkäisiin kaukolämpömittareihin perustuvien palveluiden syntymistä sekä asiakasviestinnän toimivuutta ja toimitushäiriöihin varautumista.

Reilu kaukolämpö -laatumerkkityössä ovat tällä hetkellä kiinteästi mukana Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Kuluttajaliitto sekä Senaatti-kiinteistöt. Uusia toimijoita etsitään parhaillaan mukaan.

Lisätiedot:

Asiantuntija Antti Kohopää, puh. 050 3449 265