Etusivu » Tiedotteet » Talous » PHSOTEY tiedottaa: Yhtymä on tuottanut palveluita tehokkaasti

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

PHSOTEY tiedottaa: Yhtymä on tuottanut palveluita tehokkaasti

Julkaistu: 28.08.2015 klo 11:13
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Kunnat ja päijäthämäläiset ovat saaneet sosiaali- ja terveydenhuollon sekä ympäristöterveyden palveluita verraten edullisesti.

Yhtymän toimintatapoja on pystytty tehostamaan niin, että vaikka palveluiden kysyntä on kasvanut, kunnilta perittävien maksujen kasvu on jäämässä suoritemäärän kasvua pienemmäksi. Merkittävintä kysynnän kasvu on ollut erikoissairaanhoidon ja akuuttipäivystyksen palveluissa.

Tiedot käyvät ilmi Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän tänään valmistuneesta huhti-kesäkuun osavuosikatsauksesta.

Tärkein ja kiireellisin kuntien ja yhtymän yhteinen tehtävä Päijät-Hämeessä loppuvuoden aikana on varmistaa se, että lähellä asiakkaan kotia olevia, hinnaltaan edullisimpia palveluita on riittävästi saatavilla. Se hillitsee kalliimpien palveluiden käyttöä ja turvaa potilaille oikea-aikaisen sairauksien hoidon.

Erikoissairaanhoidon henkilötyön tuottavuus
noussut lähes kolme prosenttia

Kuntien yhteenlaskettu erikoissairaanhoidon palveluiden tilaus on ylittymässä: koko vuoden toteutumaennuste on arviolta 7,6 % enemmän kuin talousarviossa. Kasvusta huolimatta menot ovat toteutumassa vain 2,8 % suurempana. Henkilötyön tuottavuus on noussut edelleen +2,6 % ja henkilöstökulut ovat pysyneet hallinnassa.

Yhtymä tekee syksyllä esityksen kunnille tilauksen ylittävän tuotannon lisäkustannusten kattamisesta. Toimialan tulosennuste ilman lisätuotannosta saatavia tuloja on -3,2 M € (TA2015 +0,8 M €).

Ensihoidon yksikkökustannukset
alentuneet

Ensihoitokeskuksen laskutus perustuu suoritteiden määrään. Keskus on toiminut talousarviomuutosten mukaisesti. Akuutti24:n kävijämäärät ovat edelleen nousussa. Toteutunut keskihinta on 227 €/päivystyskäynti (keskihinta talousarviossa 235 €). Käynnit laskutetaan hinnaston mukaan. Tuotannon arvo on noussut, mutta yksikkötuotantokustannukset ovat alentuneet. Tulosennuste on 1,4 M € (talousarviossa 1 M €).

Koko kuntayhtymän liikevaihto koko vuoden osalta tullee olemaan 404 M € (talousarviossa 403 M €) ja tulosennuste ilman erikoissairaanhoidon lisätuotannon tuloja –2,3 M € (-0,7 M €).

Osavuosikatsaus löytyy kokonaisuudessaan yhtymän verkkosivuilta kohdasta Talous – Osavuosikatsaus
Suora osoite: http://www.phsotey.fi/opt/includes/lataa.php?id=2849&ohje_tyyppi=T (pdf)

kuntayhtymän johtaja Timo Louna, 044 719 5505

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi