Etusivu » Tiedotteet » Talous » Päästökaupan toimittava jatkossakin markkinaehtoisesti

Teknologiateollisuus ry

Päästökaupan toimittava jatkossakin markkinaehtoisesti

Julkaistu: 16.04.2013 klo 14:15
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Euroopan parlamentti hylkäsi tänään komission esityksen äänin 334–315, eikä hyväksynyt 900 miljoonan päästöoikeuden siirtoa vuosilta 2013–2014 myöhemmäksi.

Teknologiateollisuuden mielestä päätös on oikea, sillä päästökauppa on toiminut hyvin, ja sen avulla on saavutettu sovitut kasvihuonekaasupäästöjen vähennykset. Lisäksi päästöt pienenevät joka tapauksessa, koska EU:n kolmannella päästökauppakaudella 2013–2020 päästöoikeuksien määrä on aikaisempaa pienempi.

Päästöoikeuksien nykyinen alhainen hinta johtuu EU:n taloustaantumasta. Kun talouskehitys normalisoituu, päästöoikeuksien kysyntä ja hinta lähtevät nousuun.

Suomalaisen hyvinvoinnin rahoittava vientiteollisuus on kansainvälisessä vertailussa poikkeuksellisen energiaintensiivinen, ja siksi päästöoikeuksien hinnan nousu rasittaa erityisesti Suomen kansantaloutta.

– Uusiutuvan energian ja cleantechin markkinat ovat lupaavat, ja niitä edistetään parhaiten luomalla teollisuudelle suotuisa ja vakaa toimintaympäristö. Backloading johtaisi epävarmuuteen ja vaarantaisi energiaintensiivisen vientiteollisuuden toimintaedellytykset. Päästökaupan on jatkossakin annettava toimia markkinaehtoisesti eikä lainsäädäntöä pidä keinotekoisesti manipuloida, Teknologiateollisuuden johtaja Mika Nykänen linjaa.

Johtaja Mika Nykänen, puh. 040 825 7329 etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi