Etusivu » Tiedotteet » Talous » Lasermerkintöihin erikoistunut Cajo Technologies ja Sangen Oy yhteistyöhön – Tölkkien etiketöinti ilman lakkoja ja väriaineita voi mullistaa koko teollisuutta.

Cajo Technologies Oy

Julkaistu: 06.04.2016 klo 09:30
Julkaisija: Cajo Technologies Oy

”Näemme yhteistyössä paljon mahdollisuuksia. Olemme testanneet teknologiaamme Sangen Oy:n toimittamiin tölkkeihin ja tulokset ovat hämmästyttävän hyviä”, kertoo Cajon perustaja, toimitusjohtaja Niko Karsikas.

Laserilla voidaan merkitä ja kuvioida myös terästä, puuta, lasia ja muovia. ”Nämä kaikki mahdollisuuden kiinnostavat meitä”, kertoo Sangen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas

Teknologia tuo rajattomia mahdollisuuksia sopimusvalmistukseen.

Yritysten tavoitteena on suunnitella ja pilotoida teknologiaa tölkityslinjaston yhtenä osana. Projekti tähtää energiatehokkuuden parantamiseen ja ympäristömyönteisempään teknologiaan. Projektiin tullaan hakemaan rahoitusapua mm. Tekesiltä.  Prosessin tulosten toimivuus voidaan osoittaa vain tarpeeksi suuressa mittakaavassa ja todellisessa ympäristössä.

”Kustannuksiltaan tekniikka on jopa olemassa olevia teknologioita edullisempi. Vaikka tarkempia laskelmia ei ole tehty, niin on selvää, että jos lakat ja liuottimet voitaisiin poistaa jo tuotantovaiheesta, teknologia olisi ylivertainen ja ekologisesti paras vaihtoehto”, täsmentää Ahokas.

Yhteistyö kahden pienen ja kasvuhaluisen yrityksen kanssa on äärettömän mielenkiintoista.  ”Teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia räätälöityihin pieniin asiakaskohtaisiin tuote-eriin”, kertoo Sangen Oy:n markkinoinnista ja mainonnasta vastaava, Jami Teirikari.

”Kustannustehokkuuden ja ekologisuustekijöiden lisäksi teknologiamme on prosessinopeudenkin puolesta erittäin kilpailukykyinen verrattuna nykyisin käytössä oleviin menetelmiin. Lisäksi laserkuviointi mahdollistaa aivan uuden totutusta poikkeavan tyylisuunnan myös  tölkkien visualisointiin”, täsmentää Karsikas

Suomessa tölkki on nykyään vallitseva pakkausmuoto. Maailmalla tölkkienvalmistus on lähes 300 miljardin euron business. Tölkinvalmistusta on pidetty vain suurten volyymien markkinana ja minimitoimituseränä on pidetty noin 250 000 -300 000 tölkkiä. Uusi laserkuviointiteknologia antaisi pienemmille tuotantomäärille uusia mahdollisuuksia myös tölkkipakkaukseen.

Mikko Ahokas

Sangen Oy
Hallituksen puheenjohtaja
mikko.ahokas@sangen.fi

Niko Karsikas

Cajo Technologies Oy

niko.karsikas@cajo.fi

Katso video alumiinitölkin lasermerkinnästä Cajon lasermerkintäratkaisulla:

Cajo Technologies mahdollistaa uudenlaisen tavan toteuttaa pysyviä merkintöjä ja värikuviointeja lähes kaikille materiaaleille. Patentoitu, perinteiseen laseriin pohjautuva teknologia tarjoaa ainutlaatuisia ratkaisuja brändäyksestä ja tuotedesignista teollisuuden tunnistemerkintöihin sekä korvaamaan vanhentuneita merkitsemismenetelmiä. Cajo Technologies Oy on perustettu vuonna 2010. Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Kempeleessä. Suomen lisäksi yritys toimii tällä hetkellä USA:ssa ja Ruotsissa.