Etusivu » Tiedotteet » Talous » Lämpöpumppujen myyntimäärät kasvoivat – 670.000 lämpöpumppua kahmivat talojen ympäriltä 5 TWh uusiutuvaa energiaa

Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry

Julkaistu: 21.01.2015 klo 12:38
Julkaisija: Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry

Lämpöpumppuja myytiin viime vuonna 67.000 kpl. Määrä kasvoi 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Markkinaosuuksien kasvu energiatehokkuuskorjauksissa sekä lämmin kesä kasvattivat ilma- ja ulkoilmavesilämpöpumppumyyntiä. Rakentamisen voimakas väheneminen veti maa- ja poistolämpöpumppujen lukuja alaspäin.  Suomen 670.000 lämpöpumppua ottavat 5 TWh vuodessa lähilämpöä talojen ympäriltä. Suomalaiset sijoittivat vuonna 2014 lämpöpumppuihin noin 400 miljoonaa euroa.

Ulkoilmavesilämpöpumppujen ja ilmalämpöpumppujen myynti kasvoi 15%. Ilmalämpöpumppuja myytiin peräti 53.000 kpl. Tähän lukuun vaikutti osaltaan viime vuoden lämmin kesä, joka muistutti lämpöpumppujen kyvystä tuottaa myös viilennystä helteiseen taloon. Rakentamisen voimakas väheneminen veti maa- ja poistolämpöpumppujen lukuja alaspäin.  Maalämmön myynti laski 10 % reiluun 11.000 pumppuun. Lämpöpumppujen markkinaosuudet ovat kuitenkin jatkaneet kasvuaan. Rakentajista reilusti yli puolet valitsee jo maa- tai poistoilmalämpöpumppuratkaisun. Noin 6.000 öljykattilaa vaihdettiin viime vuonna ympäristöystävällisiin maalämpöpumppuihin tai niiden öljynkäyttöä vähennettiin ilma-vesilämpöpumpulla.

Suomalaiset sijoittavat lämpöpumppuihin vuosittain jo 400 miljoonaa euroa. Syy on selvä. Sijoituksen tuotto on useimmiten yli 10 % /vuosi. Säästyneen polttoaineen vaikutus Suomen kauppataseeseen on jo satamiljoonaluokkaa. Lämpöpumppuala työllistää jo noin 2000 henkilöä Myös hiilidioksidipäästöjen väheneminen on megatonniluokkaa, kun Suomen 670.000 lämpöpumppua keräävät 5 TWh/a lähienergiaa talojen ympäriltä maasta, kalliosta tai ilmasta - hehkuttaa toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen esitellessään Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n vuoden 2014 tilastoja.

Iloinen uutinen oli, että lopulta myös kerrostalojen poistoilmalämpöpumput alkoivat yleistyä. Jo muutamaan sataan kerrostaloon asennettiin poistoilman lämpöä talteenottava lämpöpumppu, joilla pienennetään jopa 50 % taloyhtiön kaukolämmön tai muun energian kulutusta. Näiden ratkaisujen potentiaali on todella valtava. Yli 30.000 kerrostaloa päästää ilmanvaihdostaan yli 20 asteista poistoilmaa harakoille – jatkaa Hirvonen.

Valtakunnan haastavasta taloudellisesta suhdanteesta huolimatta Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n jäsenmäärä on jatkanut voimakasta kasvuaan. Jäsenmäärän kasvu kertoo, että ala uskoo vahvasti tulevaisuuteen, haluaa toimia ammattitaitoisesti, laadukkaasti, näkyvästi sekä tietysti huolehtia mm. tiukentuvien kylmäaine- ja – asentajapätevyyssäännösten noudattamisesta. Lämpöpumppuasiakas löytääkin jo yli 170 laadukasta jäsenliikettä yhdistyksemme sivun karttapalvelusta www.sulpu.fi – iloitsee toiminnanjohtaja.

Lämpöpumppuala on vasta menestyksensä alkumetreillä.  Gaia Oy:llä teetetyn selvityksen mukaan lämpöpumppuihin investoidaan yhteensä 12 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, jolloin alalle on syntynyt  noin 3 000 uutta työpaikkaa ja lämpöpumpuilla saadut säästöt ovat miljardi euroa vuodessa (http://www.sulpu.fi/uutiset)

Lisätietoja: Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, www.sulpu.fi , Toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen, puh +358 50 500 2751, jussi.hirvonen@sulpu.fi

Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry on lämpöpumppualan edistämis- ja asiantuntijajärjestö. SULPU välittää jäsenilleen informaatiota alan toiminnasta sekä tiedottaa kuluttajia sekä tiedottaa sekä valmistelee ja toimii asiantuntijana päättäjien apuna. SULPU osallistuu kansainvälisten lämpöpumppujärjestöjen toimintaan, myötävaikuttaa kansallisten ja kansainvälisten projektien kautta niin, että lämpöpumppualan tietoa, tutkimusta, koulutusta, sitoutumista ja resursseja syntyy ja kasvaa mm. yliopistoihin, tutkimuslaitoksiin, rahoitusinstituutioihin. SULPU tarjoaa jäsenilleen ja muille halukkaille lämpöpumppuihin liittyvää koulutusta yhteistyökumppaniensa kanssa. SULPU kerää ja julkaisee tilastotietoa lämpöpumppualasta sekä kommunikoi tilastotiedot myös kansainvälisten järjestöjen kanssa.

www.sulpu.fi, toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen,+358 50 5002751, jussi.hirvonen@sulpu.fi