Etusivu » Tiedotteet » Talous » Käyttäjälähtöisestä tutkimus- ja innovaatiotyöstä nostetta yritysten liiketoimintaan

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 26.10.2011 klo 12:54
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Yhä useampi teknologiateollisuuden yritys hakee kilpailuetua tuotteiden käyttäjien ja käyttöympäristön tuntemuksesta ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisestä. Tutkijoiden mielestä käyttäjätiedon kerääminen ja tehokas käyttö edellyttävät yrityskulttuuria, joka kannustaa koko henkilöstöä uudenlaiseen ajatteluun, yhteisölliseen tekemiseen ja elämälähtöiseen innovaatioprosessiin.

Teknologiateollisuuden yritykset on opittu tuntemaan maailmalla tehokkaista prosesseista ja uusimmasta teknologiasta. Kilpailun kiristyessä yritysten on haettava kilpailuetua jatkuvasti uusista kyvykkyyksistä, toteavat EM Group Oy:n toimitusjohtaja Marjo Miettinen ja Mawell Care Oy:n toimitusjohtaja Timo Koistinen. Molempien mielestä käyttäjätiedon ja asiakaslähtöisyyden merkitys innovatiivisille yrityksille on mittaamaton. Asiakkaista onkin tullut monessa yrityksessä innovaatiotoiminnan yhteistyökumppaneita.

- Asiakaslähtöisen innovaatiotoiminnan tärkeitä elementtejä ovat oikea ajoitus, käyttäjän ja käyttöympäristön tunteminen, asiakkaan todellisen tarpeen ymmärtäminen ja rohkeus tehdä asioita toisin kuin muut. On ymmärrettävä, että keksintö ja innovaatio eivät ole samoja asioita. Hyvät ajatukset ja ideat on pystyttävä myös kaupallistamaan menestyksekkäästi, Timo Koistinen sanoo.

- Viestintä- ja johtamisosaaminen ovat avainasemassa siinä, että kansainvälisesti toimivissa yrityksissä ja yritysverkostoissa esimerkiksi myynnin, tuotekehityksen, brändin ja markkinoinnin tai tuotannon parissa työskentelevien henkilöiden hiljainen tieto saadaan tukemaan innovaatiotoimintaa, Marjo Miettinen pohtii.

Jyväskylän yliopiston, VTT:n, HIIT:in ja teknologia- ja palveluyritysten käyttäjälähtöistä vuorovaikutussuunnittelua koskevassa hankkeessa on tutkittu, mitä ihmistieteisiin perustuva suunnitteluajattelu (Life based design LBD) voi tuoda lisää teknologian kehittämiseen ja miten tällaista suunnitteluajattelua edistetään yrityksissä. Hankkeessa syntyneitä uusia tieteellisiä ideoita on testattu ja sovellettu käytäntöön lähes 60 yritystapauksessa. Tutkimuksen ja kehittämistyön kohteena ovat olleet erityisesti mikroinnovaatioprosessien edellytysten luominen, elämälähtöinen suunnitteluprosessi ja käyttäjäpsykologian menetelmien käyttö suunnitteluprosessissa.

- Elämälähtöisessä suunnittelumallissa on kyse kokonaisvaltaisesta prosessista, jossa teknologian suunnittelu nousee elämän prosessien tuntemuksesta ja tuo uuden tuotteen tai palvelun osaksi elämän kontekstia. Teknologiahan on elämää varten, korostavat käyttäjälähtöisen vuorovaikutussuunnittelun guruina tunnetut professorit Matthias Rauterberg ja Pertti Saariluoma Eindhovenin ja Jyväskylän yliopistoista.

Jyväskylän yliopisto
Professori Pertti Saariluoma, puh. 050 373 2142, psa(at)jyu.fi

Teknologiateollisuus ry
Johtaja Mervi Karikorpi, puh. 040 7419801, mervi.karikorpi(at)teknologiateollisuus.fi