Etusivu » Tiedotteet » Talous » Fysioterapialla työurat pidemmiksi, ikäihmisille lisää kotivuosia

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Fysioterapialla työurat pidemmiksi, ikäihmisille lisää kotivuosia

Julkaistu: 07.11.2013 klo 02:45
Julkaisija: Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Fysioterapeutti on terveydenhuollon laillistettu ja rekisteröity ammattihenkilö, jonka tehtävänä on arvioida ihmisen liikkumiseen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä, valita parhaat mahdolliset menetelmät kuntoutukseen sekä ohjata asiakasta huolehtimaan omasta kunnostaan ja terveydestään. Fysioterapeutit tekevät myös kotikäyntejä mm. ikääntyneiden ja muistisairaiden luo.

Fysioterapian menetelmin voidaan tutkitusti ehkäistä pitkittyviä sairauslomia, nopeuttaa työhön palaamista ja pidentää työuria. Fysioterapeutin toteuttama räätälöity kotikuntoutus lisää ikäihmisten pidempään kotona selviytymistä ehkäisten laitokseen joutumista ja on erityisen vaikuttavaa myös muistisairailla. Fysioterapia on yksilöllistä ja lähtee asiakkaan toimintakyvyn haitoista. Fysioterapeutti tutkii, havainnoi ja testaa kunkin asiakkaan liikkumiseen ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä selvittämällä oireita ja niiden syitä sekä selviytymistä kotona, työssä ja harrastuksissa.

Tutkimisen perusteella fysioterapeutti asettaa yhdessä asiakkaan kanssa kuntoutuksen tavoitteet ja valitsee kuntoutumista parhaiten edistävät, tutkimusnäyttöön perustuvat menetelmät. Kipua ja muita oireita lievitetään. Fysioterapeutti ohjaa asiakasta kuormitustekijöiden vähentämiseen ja aktiiviseen harjoitteluun. Ergonomiaan ja ympäristöön liittyvät asiat otetaan huomioon ja apuvälinetarve arvioidaan.

Joskus asiakas hyötyy jo kertakäynnistä fysioterapeutin vastaanotolla, joskus tarvitaan useampia hoitokertoja tai hoitosarja. Monille vaikeavammaisille, esimerkiksi etenevää neurologista sairautta sairastaville, säännöllinen fysioterapia on välttämättömyys.

Fysioterapeutti tekee aktiivista yhteistyötä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa jatkotutkimuksiin. Fysioterapeutti on liikkumisen asiantuntija, jonka osaamista voidaan hyödyntää myös tilojen, välineiden ja toimintakykyä tukevan ja esteettömän ympäristön suunnittelussa.

Fysioterapiaan voi tulla myös ilman lääkärin lähetettä

Fysioterapiaan voi tulla myös ilman lääkärin lähetettä joko ennaltaehkäisevästi tai oireiden ilmaannuttua. Oikea-aikaisella fysioterapialla saadaan hyviä tuloksia – siksi fysioterapiaan kannattaa hakeutua ajoissa. Yksityisistä fysioterapiayrityksistä saa ajan varattua nopeastikin, jolloin fysioterapian tarve päästään arvioimaan viiveettä.

Kelan sairausvakuutuskorvaus on kustannustehokas tapa tuottaa terveyshyötyä

Fysioterapialla ja kuntoutuksella saadaan tutkimusten mukaan merkittävää parannusta työ- ja toimintakykyyn. Suomessa 80 % fysioterapiapalveluista tuotetaan yksityissektorilla eri puolilla maata toimivissa fysioterapia- ja kuntoutusalan yrityksissä. Lääkärin lähetteellä tulevalla on mahdollisuus saada fysioterapiasta Kela-korvaus.

Kela-korvaus on asiakkaille merkittävä kannustin omasta työ- ja toimintakyvystä huolehtimiseen. Yhteiskunnan kannalta se on kustannustehokas tapa tuottaa terveyshyötyä, sillä Kela-korvausta saava asiakas maksaa suurimman osan fysioterapiakäynnin hinnasta itse. Sairausvakuutuksen turvin työikäiset edistävät omalla kustannuksellaan työ- ja toimintakykyään.

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry järjestää Tampereella Apuväline 2013 –tapahtuman www.apuvaline.info yhteydessä FYSI-yrittäjäpäivät ja on mukana messuilla osastolla 703. Osoitteesta www.fysi.fi kohdasta Jäsenyritykset löytyy paikkakunnittainen luettelo järjestöön kuuluvista fysioterapia- ja kuntoutusyrityksistä yhteystietoineen ja kotisivulinkkeineen. Yritysten kotisivuilta löytyy paljon tietoa siitä, mitä fysioterapia on ja millaisia kivunhoito- ja kuntoutusmenetelmiä tämän päivän fysioterapialla on tarjottavanaan.

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Toiminnanjohtaja Leila Salonen, leila.salonen@fysi.fi, puh. 040 749 8706