Etusivu » Tiedotteet » Talous » EVLI BANKS BOKSLUTSÖVERSIKT 2013: Koncernens omsättning och resultat växer

Evli Pankki Oyj

EVLI BANKS BOKSLUTSÖVERSIKT 2013: Koncernens omsättning och resultat växer

Pressmeddelande.
Publicerad: 13.02.2014 kl. 13:45
Utgivare: Evli Pankki Oyj

• Koncernens nettoomsättning ökade under betraktelseperioden med 14,9 procent till 55,5 miljoner euro (1-12/2012: 48,3 milj. euro).
  • Koncernens rörelsevinst fördubblades nästan och var 6,7 miljoner euro (3,6 milj. euro).
  • Koncernens vinst för räkenskapsperioden blev nästan trefaldig på 5,6 miljoner euro (2,1 milj. euro).
  • Under hela året ökade det förvaltade kapitalet stadigt och uppgick i slutet av december till 6,0 miljarder euro netto (5,0 mrd. euro).
  • Mot slutet av 2013 blev Evli-Fondbolag Finlands fjärde största fondbolag med en marknadsandel på 5,4 procent (4,8 procent).
  • Evli stärkte sin marknadsposition i västra Finland genom att i januari 2013 förvärva 90 procent av aktierna i Aurator Varainhoito Oy.
  • Evli Bank har en stark likviditet och upprätthöll den höga kapitaltäckningsgraden.
  • Styrelsen föreslår att en dividend på 0,65 euro per aktie delas ut (0,61 euro).

”Sista kvartalet i fjol utvecklades positivt i likhet med föregående kvartal och koncernens resultat för hela året blev nästan tredubbelt jämfört med föregående år. Resultatet före skatter och vinstpremier till personalen var 9,4 MEUR (3,7 MEUR) och rörelsevinsten var nästan den dubbla 6,7 MEUR (3,6 MEUR). Det goda resultatet är en följd av Kapitalförvaltningsrörelsens och Markets-enhetens ökade intäkter samt av effektiveringsåtgärder som vidtagits under tidigare år.

Det förvaltade kapitalet ökade med knappa 20 procent till 6 miljarder euro. Det gläder mig att Evli klart ökade sin marknadsandel mätt med fondkapital. Med en marknadsandel på 5,4 procent är Evli Finlands fjärde största fondbolag”. Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp

Ytterligare information:

Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp
tel. +358 (0)9 4766 9304 eller +358 (0)50 553 3000

Evli Bank Abp

Evli är en finsk privatbank med placering som specialområde. Vi erbjuder privatpersoner, företag och institutionella placerare ett brett produkturval och en kundservice som har sin grund i vår gedigna expertis inom placering och egendomsförvaltning. Verksamheten är baserad på drygt 25 års och 250 placeringsexperters erfarenhet och sakkunskap. Banken förvaltar ett kundkapital på 6,0 miljarder euro (12/2013). www.evli.com