Etusivu » Tiedotteet » Talous » Euroopasta periferia, jos EU ei muutu liittovaltioksi

Suomen Akatemia

Euroopasta periferia, jos EU ei muutu liittovaltioksi

Julkaistu: 10.01.2013 klo 10:28
Julkaisija: Suomen Akatemia

Eurooppa voi muuttua periferiaksi, ellei Euroopan unionin harjoittama politiikka muutu. Näin arvioi professori Risto Heiskala, joka tutkii Suomen Akatemian rahoituksella EU:n taloutta. Sen sijaan maailmantalouden suurimmat pelurit tulevat olemaan Kiina, Intia ja USA – tässä järjestyksessä.

OECD:n ennuste näyttää, että Japanin lisäksi myös Eurooppa on 50 vuoden päästä suhteellisesti katsoen noin puolta nykyistä pienempi tekijä maailmantaloudessa samalla kun maailmantalouden keskus siirtyy Aasiaan ja Tyynelle merelle.

Edellytykset parempaankin eli semiperiferiseen asemaan ovat Heiskalan mukaan olemassa. Tätä tietä on kuljettu aiemminkin: hyviä esimerkkejä ovat Hollanti ja Iso-Britannia, jotka aikanaan olivat maailmanvaltoja mutta alusmaiden itsenäistyttyä menettivät huomattavasti globaalia valtaansa.

”Jotta tähän päästäisiin, on panostettava omiin vahvuuksiin, rakennettava olemassa oleville verkostoille ja liittouduttava maailmantalouden uusien keskusten kanssa. Tämä edellyttäisi vähintäänkin liittovaltiokehitystä EU:lta. EKP:stä pitäisi tulla todellinen keskuspankki, ja jäsenvaltioiden välille pitäisi luoda automaattinen kompensaatiomekanismi talousongelmissa sekä keskusjohtoinen talous- ja rakennepolitiikka.”

Kääntöpuolena Heiskala näkee rakenteen demokratisoinnin:  komissiosta tulisi parlamentin tuesta riippuvainen hallitus ja HVK:lle eli hallitusten väliselle konferenssille jäisi nykyistä vähemmän valtaa. Lisäksi tarvittaisiin viisasta talouspoliittista diplomatiaa, josta hyvänä esimerkkinä ovat jo vireillä olevat vapaakauppasopimusneuvottelut USA:n kanssa.

”Tällaisen skenaarion toteutumistodennäköisyys on pieni, koska EU-vastainen populismi nostaa päätään kaikissa EU-maissa. Se on harmi, koska seurauksena Eurooppa marginalisoituu maailmanjärjestelmässä ja ihmiskunnan kannalta tärkeät eurooppalaiset tavoitteet eivät etene. Takapakkia on luvassa ilmastonmuutoksen vastaiselle taistelulle, ihmisoikeuksille ja sosiaalisen tasa-arvon tavoitteille”, arvioi Heiskala.

Lisätietoja antaa professori Risto Heiskala, Tampereen yliopiston Yhteiskuntatutkimuksen instituutti, p. 040 741 7518, risto.heiskala@uta.fi

Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä