Etusivu » Tiedotteet » Talous » Eteran suhdanneindeksissä ei vieläkään nousun merkkejä

Etera

Eteran suhdanneindeksissä ei vieläkään nousun merkkejä

Julkaistu: 20.08.2015 klo 14:43
Julkaisija: Etera

Eläkevakuutusyhtiö Eteran julkaisema suhdanneindeksi jatkoi laskuaan kesällä. Tammi-kesäkuussa Eteran suhdanneindeksi oli 1,2 prosenttia miinuksella.

Eteran suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta seurantaryhmän työntekijämäärissä kuukausi- ja vuositasolla.

”Pieni lasku on jatkunut, eikä indeksissä näy nousun merkkejä. Työntekijämäärät pienenivät kesällä lähes kaikilla toimialoilla”, Eteran varatoimitusjohtaja Timo Hietanen kuvailee.

Toukokuussa Eteran suhdanneindeksi oli -2,6 prosenttia ja kesäkuussa -1,1 prosenttia. Tammi-kesäkuun suhdanneindeksi oli -1,2 prosenttia.

Rakentaminen painoi suhdanneindeksiä

Rakentamisen toimialaindeksi oli 2,9 prosenttia miinuksella. Se painoi koko suhdanneindeksiä alaspäin. Rakennusalan työntekijämäärät vähenivät erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

”Rakentamisen toimialaindeksi putosi vähiten Etelä-Suomessa. Eniten laskua oli Itä-Suomessa, jossa näkyvät todennäköisesti Venäjän vaikutukset. Länsi- ja Pohjois-Suomessa indeksi asettui puolestaan näiden välimaastoon”, Hietanen kertoo.

Etelä-Suomessa rakentamisen toimialaindeksi oli -1,8 prosenttia. Itä-Suomessa indeksi putosi 3,5 prosenttia pakkaselle. Länsi-Suomessa oltiin 2,9 prosenttia miinuksella ja Pohjois-Suomessa 2,7 prosenttia miinuksella.

Negatiivisista luvuista huolimatta maakunta- ja kaupunkikohtaisiakin eroja löytyi. ”Laskusta huolimatta on myös paikkakuntia, joilla tehdään isoja investointeja. Tämä näkyy positiivisena kehityksenä suhdanneindeksissä”, Hietanen jatkaa.

Ajantasaista suhdannetietoa

Eteran suhdanneindeksi julkaistaan kuukausittain. Heinäkuun suhdanneindeksi julkaistaan 20.9.2015. Alueelliset suhdanneindeksit Etera julkaisee neljännesvuosittain etera.fi:ssä, seuraavan kerran 20.11.2015.

Tutustu tarkemmin

etera.fi/suhdanneindeksi

Alueelliset suhdanneindeksit

Lisätiedot Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, p. 050 303 9199 tai timo.hietanen@etera.fi

Etera - Tässä ajassa.

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi kertoo enemmän.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki