Etusivu » Tiedotteet » Talous » Ennakkotietoja vuoden 2008 tuloksesta: Rautaruukin vertailukelpoinen liikevoitto jää edellisvuoden tasosta

Julkaistu: 19.01.2009 klo 14:23
Julkaisija:

Rautaruukin vuoden 2008 vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 3 prosenttia ja oli 3 826 miljoonaa euroa (2007: 3 725 miljoonaa euroa). Konsernin raportoitu liikevaihto oli 3 851 miljoonaa euroa (3 876 miljoonaa euroa).

Vertailukelpoinen liikevoitto vuodelta 2008 ilman kertaluoteisia eriä oli 583 miljoonaa euroa (2007: 632 miljoonaa euroa), eli 15,2 prosenttia liikevaihdosta (17,0). Raportoitu liikevoitto oli 568 miljoonaa euroa (637 miljoonaa euroa).

Aiemmin annetussa ohjeistuksessa yhtiö arvioi, että vuoden 2008 vertailukelpoinen liikevaihto olisi hieman vuoden 2007 liikevaihtoa korkeampi ja vertailukelpoinen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä vuoden 2007 tasolla.

Liikevoiton jääminen ennakoidusta johtui markkinatilanteen nopeasta heikkenemisestä joulukuussa 2008. Terästuotteiden kysyntä ja toimitukset vähenivät joulukuussa ennakoituakin enemmän. Rautaruukin Raahen tehtaan toinen masuuni pysäytettiin joulukuun alussa, ja myös muilla tuotantolaitoksilla tuotantoa sopeutettiin vastaamaan kysyntätilannetta. Terästuotannon kustannuksia ei kuitenkaan pystytty vielä sopeuttamaan vastaavasti, mikä heikensi merkittävästi joulukuun tulosta. Yhtiö aloitti joulukuussa myös henkilöstöjärjestelyjä ja muita toimenpiteitä toiminnan tehostamiseksi konserninlaajuisesti. Näistä tehostamistoimenpiteistä aiheutuvat noin 11 miljoonan euron kertaluonteiset kustannukset kirjataan kuluksi vuoden 2008 viimeiselle neljännekselle.

Vuoden 2008 tilinpäätöstiedote julkaistaan 5.2.2009 noin klo 12.00.

Rautaruukki Oyj

Anne Pirilä
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja

Rautaruukki toimittaa metalliin perustuvia komponentteja, järjestelmiä ja kokonaistoimituksia rakentamiseen ja konepajateollisuudelle. Metallituotteissa yhtiöllä on laaja tuote- ja palveluvalikoima. Yhtiöllä on toimintaa 26 maassa ja henkilöstöä 15 000. Liikevaihto vuonna 2007 oli 3,9 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). Yhtiö käyttää markkinointinimeä Ruukki.

JAKELU:
www.ruukki.com