Etusivu » Tiedotteet » Talous » Energiateollisuus ry: Sähkön pientuotannon edistäminen on tärkeää

Energiateollisuus ry

Energiateollisuus ry: Sähkön pientuotannon edistäminen on tärkeää

Julkaistu: 19.03.2013 klo 13:47
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus (ET) pitää pienimuotoisen sähköntuotannon edistämistä tärkeänä. Pientuotantoa tulee voida liittää sähköverkkoon ja saattaa markkinoille vaivattomasti niin, että sähkönjakelun turvallisuudesta ja luotettavuudesta ei tingitä.

Pienimuotoisen sähkötuotannon edistäminen parantaa energiaomavaraisuutta ja lisää uusiutuvan tuotannon osuutta sekä avaa mahdollisuuksia uusille kotimaisille palvelu- ja laitemarkkinoille. Ennen kaikkea pienimuotoinen, erityisesti kotitalouskokoluokan, sähköntuotanto kasvattaa kansalaisten tietoisuutta sähkön tuotannon ja käytön kustannuksista sekä kiinnostusta energian käytön tehokkuuteen.

Pientuotannolla oma luonteva roolinsa sähköntuotantopaletissa - Energiateollisuus edistää asiaa monin eri tavoin

Energiateollisuus ja energiayhtiöt ovat jo 2009 valmistuneessa visiossaan nostaneet pienimuotoisen sähköntuotannon yhdeksi luontevaksi osatekijäksi hiilineutraalin sähköntuotannon saavuttamisessa. ET onkin jo useita vuosia tehnyt työtä pienimuotoisen sähköntuotannon lisäämisen helpottamiseksi.

ET on muun muassa luonut valtakunnalliset suositukset pientuotannon teknisistä liittämisvaatimuksista ja suositellut Saksan standardit täyttävien laitteiden hyväksymistä sähköverkkoon myös Suomessa. Parhaillaan ET valmistelee ilmoituslomaketta verkkoonliittämisen helpottamiseksi.

Energiateollisuus on myös kehittänyt yhteisiä pelisääntöjä pienimuotoisesti tuotetun sähkön markkinoille pääsyyn. Useat sähkönmyyjät ostavat jo nyt asiakkaidensa verkkoon tuottamaa pientuotantoa. ET onkin esittänyt Energiamarkkinavirastolle, että viraston ylläpitämään sahkonhinta.fi -palveluun lisättäisiin uusi tuoteryhmä, joka sisältäisi tuotteet, joihin kuuluu pienimuotoisesti tuotetun sähkön osto. Lisäksi ET on esittänyt, että pientuotannon ostamisen verotusta koskevat epäselvyydet selvitettäisiin ja verotuksesta annettaisiin valtakunnallinen ohjeistus.

Ala on nyt luonut edellytykset sekä pientuotannon kytkemiselle että tuotettavan energian kaupalle. Menettelyt vaativat toki vielä harjoittelua niin yhtiöiltä kuin pientuottajiltakin, mutta olemme jo edenneet merkittävästi kohti älykästä sähköjärjestelmää, jossa asiakkaat voivat toimia niin sähkön käyttäjinä kuin tuottajinakin, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

Lisätiedot:

Asiantuntija Ina Lehto; puh. 040 570 5589

Asiantuntija Riina Heinimäki; puh. 050 381 6131

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.