Etusivu » Tiedotteet » Talous » Energiateollisuudelta monimuotoisia kesätyöpaikkoja 1500 nuorelle

Energiateollisuus ry

Energiateollisuudelta monimuotoisia kesätyöpaikkoja 1500 nuorelle

Julkaistu: 02.06.2015 klo 09:32
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energia-ala tarjoaa tänäkin kesänä töitä noin 1500 nuorelle. Enemmistö energia-alan yritysten kesätyöntekijöistä on ammatti- tai korkeakoulujen opiskelijoita, mutta myös yhä useampi yläasteikäinen saa ensikosketuksensa työelämään energiayhtiössä.

Yhtiöt näkevät, että koululaisten kesätyöt ovat yksi keino ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja tarjota työelämätietoutta ammatinvalinnan tueksi. Energia-ala tarjoaakin kesätyöpaikkoja suhdanteista riippumatta

Erityisesti pienempien energia-alan yritysten on haastavaa löytää alan teknisestä liiketoiminnasta mielekkäitä kesätyöpaikkoja yläasteikäisille. Yhtiöt ovatkin ideoineet uusia ratkaisuja kesätyöpaikkojen tarjoamiseksi.

Mäntsälän Sähkö työllistää nuoria myös vanhustenpalveluihin

Luovaa esimerkkiä näyttää muun muassa Mäntsälän Sähkö Oy, joka palkkaa nuoria kesätöihin paitsi omiin tarpeisiinsa myös kunnan vanhusten palvelun viriketehtäviin. Nämä työt on tarkoitettu 16 - 18 -vuotiaille ja työpestin pituus on 4 viikkoa.  Yhteistyömallin avulla yritys haluaa edistää kunnan asukkaiden hyvinvointia.

Nuorten kokemuksia energia-alan kesätöistä on selvitetty vuosittain. Yhtiöt ovat saaneet nuorilta kiitosta motivoivien työtehtävien tarjoamisesta, uusien asioiden oppimisen mahdollistamisesta sekä hyvästä vastaanotosta työyhteisöissä. Samalla nuorten käsitys alan toiminnasta, yrityksistä ja ammateista on muuttunut positiivisempaan suuntaan. Suurin osa energiayhtiöistä onkin sitoutunut valtakunnallisen Vastuullinen kesäduuni -hankeen päämääriin (www.vastuullinenkesäduuni.fi).

Kesätyöpaikkojen tarjonnan edistäminen osa ET:n kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumusta

Energiateollisuus ry (ET) on mukana kansallisessa kestävän kehityksen sitoumuksessa. ET:n sitoumuksen tavoitteisiin kuuluvat muun muassa sähkön pientuotannon mahdollistaminen, sähköisen liikenteen lisääminen sekä oppilaitosyhteistyön ja kesätyöpaikkojen tarjonnan edistäminen.

Viime vuosina Energiateollisuus ry on jäsenyritystensä avulla järjestänyt innostavia kesätyökampanjoita yläasteikäisille nuorille. Tänä vuonna energiayhtiöt ovat olleet mukana ET:n koordinoimassa Piirrä itsellesi kesäduuni -kampanjassa, jossa noin 60:lle kampanjaan osallistuneelle 14 - 17 -vuotiaalle tarjottiin kesätyötä eri puolilla Suomea. Kampanjaan osallistuttiin 140 piirustuksella, valokuvalla ja sarjakuvalla. Töitä esitellään yritysten omissa julkaisuissa sekä kampanjavideolla osoitteessa www.energiamaailma.fi.

Lue lisää Energiateollisuus ry:n kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksesta: http://sitoumus2050.fi/fi/sitoumus/kohti-hiilineutraalia-yhteiskuntaa

Asiantuntija Milka Kortet, Energiateollisuus ry, puh. 050 569 7856
Henkilöstöjohtaja Nyrki Laine, Mäntsälän Sähkö Oy, puh. 019 689 91