Etusivu » Tiedotteet » Talous » Energia-asennetutkimus 2013: Suomalaiset toivovat lisää kotimaista energiaa

Energiateollisuus ry

Energia-asennetutkimus 2013: Suomalaiset toivovat lisää kotimaista energiaa

Julkaistu: 12.12.2013 klo 10:38
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Selkeä enemmistö suomalaisista pitää ydinvoiman roolia ilmastopäästöjen vähentämisessä ja kilpailukyvyn edistämisessä merkittävänä

Juuri valmistunut energia-asennetutkimus osoittaa, että suomalaiset toivovat lisää panostusta kotimaisen energian kuten bioenergian, turpeen, tuuli- ja vesivoiman tuotantoon. Lähes kaikki toivovat lisää myös aurinkoenergiaa, mutta sen kykyyn syrjäyttää perinteisiä tuotantomuotoja suhtaudutaan varauksella.

Yli 70 prosenttia suomalaisista uskoo, että puun, turpeen, vesivoiman ja muiden kotimaisten energialähteiden käytön lisäämisellä olisi työllisyyttä parantava vaikutus. Turpeen käytön lisäämistä tai nykytasolla pitämistä kannattaa yli puolet suomalaisista. Puun ja muun bioenergian käytön lisäämistä toivoisi puolestaan jopa kolme neljästä suomalaisesta. Vesivoimankin lisärakentamista kannattaa 65 prosenttia väestöstä.

Yhä useampi suomalainen uskoo, että ydinvoimaa käytetään vielä pitkälle tulevaisuuteen. Selvä enemmistö suomalaisista pitää kokemuksiamme ydinvoimasta myönteisenä, ja suurempi osa suomalaisista lisäisi ydinvoiman käyttöä kuin vähentäisi sitä. Ilmastonmuutosta pidetään yhä vakavana uhkana, ja ydinvoimaa tärkeänä keinona sen hillinnässä eli kasvihuonekaasupäästöjen leikkaamisessa.

Kansalaisten luottamus suomalaisten ydinturvallisuusviranomaisten toimintaan sekä laitoksenhaltijoiden vastuullisuuteen on erittäin vankkaa. Vaikka enemmistö suhtautuu epäilevästi käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen, pidetään sijoitusprosessia luotettavana, mikäli vastaavat viranomaiset ja asiantuntijat toteavat sen turvalliseksi.

Sähkön tuonnin sekä öljyn ja hiilen käytön vähentämistä toivoo valtaosa suomalaisista. Fossiilisista polttoaineista puhtaimman, maakaasun, käytön lisäämisen kannalla on jopa puolet kansasta ja vähentämistäkin toivoo vain 12 prosenttia. Lisäksi yhä useampi pitäisi sähköä hyvänä vientituotteena Suomelle.

Asenteissa tapahtuneet muutokset ovat enimmäkseen maltillisia edellisvuoteen verrattuna.

Kyselytutkimuksen suomalaisten energia-asenteista toteutti IRO Research Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta loka-marraskuussa 2013. Vastaavanlaisia tutkimuksia on tehty vuodesta 1983 lähtien. Tutkimuksessa haastateltiin 1078 henkeä. Tutkimuksen virhemarginaali on +3,2 prosenttiyksikköä.

Tutkimustuloksiin

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772