Etusivu » Tiedotteet » Talous » CGI:n Nikku blogissa: Suomi tarvitsee laadukkaampaa IT:tä

Teknologiateollisuus ry

CGI:n Nikku blogissa: Suomi tarvitsee laadukkaampaa IT:tä

Julkaistu: 04.04.2014 klo 12:08
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Yritykset ovat yhä riippuvaisempia siitä, miten kustannustehokkaasti ja monipuolisesti ne pystyvät hyödyntämään ICT:tä ja digitaalisia palveluja. Heikko laatu aiheuttaa ylisuuria kustannuksia, hidastaa kehitystä ja syö kilpailukykyä. Siksi laadun on parannuttava myös ICT-ratkaisujen tuottamisessa, argumentoi CGI Suomen toimitusjohtaja Heikki Nikku Teknologiateollisuuden Toimitusjohtajablogissa.

- Tietotekniikan liiton parin vuoden takaisen IT-barometrin mukaan Suomessa ICT-toimialan projekteista alle puolet valmistuu aikataulussaan ja budjetissaan. Usein taustalla on aivan järkeenkäypiä selityksiä, kuten projektin sisällön kasvattaminen aikataulu- ja budjettipäätösten jälkeen, mutta ilmeistä on myös toimialan heikko traditio laadun valvonnassa ja kehittämisessä, Nikku sanoo.

Nikku on sitä mieltä, että aikana, jolloin moni työtehtävä hoidetaan halvemmin kaukomailla, suomalaisen IT-alan tulevaisuus on juuri korkeassa osaamisessa ja laadukkaassa työnjäljessä.

Lue blogi kokonaisuudessaan

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 55 prosentista Suomen viennistä ja 80 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 290 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.