Etusivu » Tiedotteet » Talous » Asiakaskokemusten johtaminen nousee johtoryhmätasolle

CodeBakers Oy ja QuestBack Oy

Asiakaskokemusten johtaminen nousee johtoryhmätasolle

Julkaistu: 24.05.2013 klo 10:18
Julkaisija: CodeBakers Oy ja QuestBack Oy

Tutkimuksen tulokset osoittavat selvästi, että asiakaskokemuksen johtamisen merkitys on kasvanut entisestään viimeisen vuoden aikana. Tämä näkyy yrityksien strategiavalinnoissa ja vastuutuksessa.

Asiakastyytyväisyyden johtamisessa on havaittavissa trendinomaista muutosta: se mielletään yhä tärkeämmäksi osaksi yrityksen strategiaa ja sen johtamiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Vastuu asiakaskokemusten ja - suhteiden johtamisessa on yhä useamassa yrityksessä nostettu johtoryhmätasolle.

Strategisesti tärkeään asemaan nostettu asiakaskokemuksen ja - suhteiden johtaminen nähdään merkittävänä mahdollisuutena parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakaspalvelua. Asiakkaiden tarpeiden ketterä huomioiminen ja asiakaspalautteen systemaattinen kerääminen ovat nousemassa yritysten strategioissa entistä tärkeämpään asemaan etsittäessä uusia kilpailuetuja. Tulokset ovat vielä varovaisia, mutta suurta muutosta voidaan odottaa lähivuosina, kun yritykset saavat jalkautettua strategiansa käytännön toimenpiteiden tasolle.

Palautteiden huomioimisella kilpailuetua Palautteisiin reagointi on tämän tutkimuksen perusteella selkein toimenpide, jolla parantaa asiakaskokemuksen ja - suhteiden johtamista käytännössä. Tällä hetkellä vain hieman yli puolet vastaajista ilmoitti yrityksensä reagoivan jatkuvasti asiakaspalautteeseen. Lähes joka toinen yritys voisi näin helposti parantaa asiakaskokemustaan systematisoimalla asiakaspalautteisiin reagointia.

Tutkimuksella selvitettiin asiakaskokemuksen ja -suhteiden johtamisen tasoa suomalaisissa yrityksissä. CodeBakers Oy:n ja QuestBack Oy:n yhteishankkeena toteutettu tutkimus on jatkoa viime vuonna toteutetulle selvitykselle. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suurten ja keskisuurten yritysten ylin johto sekä markkinoinnista, asiakaspalvelusta ja it-asioista vastaavat päättäjät. Tutkimukseen vastaajia oli lähes 600.

Tutkimuslyhennelmä ja raportti: http://www.questback.com/Documents/fi/Tutkimusraportti-2013.pdf

Codebakers Oy

Elina Liehu

elina.liehu@codebakers.fi