Etusivu » Tiedotteet » Talous » 44 palkkahallinnon ammattilaista valmistui – työvoimapula jatkuu

Suomen Taloushallintoliitto ry

44 palkkahallinnon ammattilaista valmistui – työvoimapula jatkuu

Julkaistu: 10.10.2013 klo 08:30
Julkaisija: Suomen Taloushallintoliitto ry

Taloushallintoliiton PHT-koulutus on tilitoimistoille räätälöity palkkahallinnon koulutusohjelma. Vuosi sitten TAL–PHT Palkkahallinto tilitoimistossa -koulutusohjelman aloittaneiden opinnot huipentuivat elokuussa vaativaan PHT-tenttiin. Tentin läpäisi 44 henkilöä. He voivat nyt käyttää lyhennettä PHT eli palkkahallinnon ammattilainen.

Ensimmäinen PHT-vuosikurssi aloitti vuonna 2005 ja tänään Taloushallintoliiton PHT-tentin suorittaneita on Suomessa kaikkiaan 293.

Auktorisoituja tilitoimistoja edustavan Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Juha Ahvenniemi:

– Palkkahallinnon rooli tilitoimistojen palveluvalikoimassa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Taloushallintoliiton jäsentoimistot hoitavat tänä päivänä noin 50 000 yrityksen palkanlaskennan. Palkkahallinnon ulkoistaminen tulee lisääntymään jatkossakin ja peruspalkanlaskennan lisäksi ulkoistukset laajenevat yhä enemmän myös muihin henkilöstöhallinnon palveluihin.

– Samaan aikaan tilitoimistoissa on pulaa osaavista työntekijöistä. Erityisesti kirjanpitäjistä ja palkanlaskijoista on pulaa, Ahvenniemi toteaa.

Vuoden kestävä ja paljon opiskelijan omaehtoista työskentelyä vaativa TAL–PHT-koulutusohjelma vastaa erityisen hyvin tilitoimistojen tarpeisiin.

– Kun yritys ostaa palkkahallintopalvelut tilitoimistosta, tulee työ hoidettua hyvin ja pienemmillä kustannuksilla. Palkkahallintopalvelua tarjoavissa tilitoimistoissa on asiantuntemus, varamiesjärjestelyt sekä käytännön prosessit kunnossa, sanoo tuore PHT-tentin suorittanut Vuokko Mäkinen. Mäkinen on pitkän linjan tilitoimistoyrittäjä ja Taloushallintoliiton varapuheenjohtaja.

– Itselleni tärkein oppi kurssilta oli ymmärrys siitä, miten laajat ja samalla yksityiskohtaiset tietomäärät palkanlaskijan tulee hallita, Vuokko Mäkinen jatkaa.

– Palkkahallinnossa on valitettavan vähän ammattiin johtavaa koulutustarjontaa.  Palkanlaskijoiden eläköityessä palkkahallinnon haasteet vain kasvavat ja tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan entistä ammattitaitoisimpia osaajia tälle sektorille, Mäkinen toteaa.

Seuraavan kerran PHT-tentti järjestetään elokuussa 2014 niille, jotka aloittivat PHT-koulutuksen syyskuussa 2013. Uusi koulutusohjelma alkaa syksyllä 2014.

Taloushallintoliitto onnittelee uusia PHT-tentin suorittaneita.

Alla henkilöiden nimet lueteltuna paikkakunnittain:

Salminen Leena

Kimari Nina

Pelkonen Jaana

Vihti

Yksi henkilö ei halunnut nimeään julkisuuteen.

Taloushallintoliitto pähkinänkuoressa

Taloushallintoliitto TAL on Suomessa toimivien taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja konsulttiyritysten valtakunnallinen liitto. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä ja sen päämääränä on kehittää tilitoimistoalaa yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Jäsenyritykset hoitavat lähes 130.000 suomalaisen yrityksen ja yhteisön taloushallintoa.

Auktorisointijärjestelmä ja määräajoin suoritettavat tarkastukset varmistavat tilitoimiston laadun ja osaamisen tason. Auktorisoitu Taloushallintoliiton jäsen -merkki on selkein todiste asiantuntemuksesta. Liiton jäsenyritykset tarjoavat kirjanpidon, verotuksen, palkkahallinnon, talouden ja laskennan, rahoituksen ja yrityskauppakonsultoinnin, talousjohtamisen, koulutuksen sekä tietotekniikan palveluja erityisesti pk-yrityksille.

www.taloushallintoliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon