Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Vaisalan Kjell Forsén uskoo cleantechiin: ”Suomalainen teknologia ratkomaan maailman ilmastohaasteita”

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 12.08.2016 klo 10:02
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teolliset innovaatiot ovat pitkään olleet Suomen menestyksen perusta. Suomalaiset teknologiayritykset menestyvät nyt erityisesti aloilla, joilla vaaditaan ns. cleantech-sovelluksia.

- Puhdasta vettä, ilmaa, energiaa ja ruokaa tarvitaan muuallakin kuin Pohjoismaissa. Asiakas ei välttämättä kysele kestävän teknologian perään, mutta vastuullinen tuotesuunnittelu ottaa huomioon myös epäsuorat haasteet, kuten ilmastokysymykset, kirjoittaa Vaisala Oyj:n toimitusjohtaja Kjell Forsén Teknologiateollisuus ry:n Toimitusjohtajablogissa.

Vaisalan teknologialla voidaan esimerkiksi mitata kosteutta tuotantoprosesseissa. Asiakkaan tavoitteena on usein laadukkaampi lopputuote ja tasaisempi laatu, mutta mittaamisen sivutuotteena saadaan samalla hävikki ja energiankulutus laskemaan, ja vältytään kalliilta konerikoilta.

- Ilmasto- ja  vähähiilisestä liiketoiminnasta voi hyvin kehkeytyä Suomen seuraava menestystarina, kunhan yritykset saadaan vahvemmin mukaan suunnittelemaan ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin.

Lue Toimitusjohtajablogi täältä.

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan lähes 290 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.