Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Suomalaisten asenteet esteettömyyttä kohtaan - tutkimustulokset julki Heurekassa

Invalidiliitto ry

Julkaistu: 17.06.2016 klo 10:39
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Suomalaiset suhtautuvat esteettömyyteen ja sen edistämiseen erittäin myönteisesti, selviää Invalidiliiton teettämästä tutkimuksesta. Tutkimus julkaistaan 20.6. Tiedekeskus Heurekassa.

Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten asenteita ja mielikuvia rakennetun ympäristön esteettömyyden edistämistä kohtaan.  Sähköiseen kyselyyn vastasi 1356 suomalaista, ja otos edustaa täysi-ikäisiä suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan painotettuna. Tutkimuksen toteutti Aula Research Oy.

- On äärimmäisen hienoa nähdä, että suomalaiset pitävät esteettömyyttä näin tärkeänä. Kun väestö ikääntyy, tarvitsemme todella paljon enemmän esteettömiä asuntoja, kuin mitä nyt on tarjolla. Tutkimuksessa näkyi myös hyvin tämä painotus: esteettömyyttä pidettiin tulevaisuutta ennakoivana ja kaikkia hyödyttävänä asiana, toteaa Marika Nordlund, vt. johtaja Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEstä.

Osaa vastaajista huolettivat esteettömän rakentamisen kustannukset. Vastaajista valtaosa kuitenkin ajattelee, että rakennusvaiheen huolellisella suunnittelulla voidaan välttää esteettömyyteen monesti julkisuudessa liitettävät korkeat kustannukset. Niinpä suomalaisten mielestä esteettömyydelle pitäisi asettaa jopa aiempaa korkeammat tavoitteet, erityisesti julkisten tilojen osalta.

- Tämä on erityisen mielenkiintoinen tulos, sillä parhaillaan valmistellaan uutta esteettömyysasetusta. Siinä ehdotetaan, että asumisen määräyksiä lievennetään, Nordlund sanoo.

Heurekassa avataan Helppo liikkua? -pyörätuolirata

Tiedekeskus Heurekassa aukeaa tutkimustulosten julkistamisen jälkeen tiedekeskuksen historian ensimmäinen pyörätuolirata. Invalidiliiton ja Heurekan yhteisellä Helppo liikkua? -radalla kuka tahansa pääsee kokeilemaan, miltä tuntuu liikkua pyörätuolilla tavallisessa katuympäristössä.

Marika Nordlud, vt. johtaja, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE, p. 050 492 3020, marika.nordlund@invalidiliitto.fi

Melina Mäntylä, tutkimusjohtaja, Aula Research Oy, p. 040 821 7842, melina.mantyla@aularesearch.fi

Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää. Invalidiliitto-konserniin kuuluvat myös Validia Kuntoutus, Asuminen ja Ammattiopisto.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki