Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Paviljonkipäiväkodit helpottavat Helsingin päivähoitopaikkaruuhkia

Paviljonkipäiväkodit helpottavat Helsingin päivähoitopaikkaruuhkia

Artikkeli.
Julkaistu: 11.09.2013 klo 13:29
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Helsinkiin on noussut alle puolessa vuodessa kolme uutta paviljonkipäiväkotia, joista kaksi sijaitsee Lauttasaaressa ja uusin Vuosaaressa lähellä Uutelan ulkoilualuetta kanavan rannassa.

Päiväkoti Uutela otti vastaan ensimmäiset hoitolapset syyskuun alussa. Uudessa 40-paikkaisessa yksikössä aloitti kaksi ryhmää.

Helsingin Lauttasaareen valmistunut päiväkoti Telkkä otti vastaan ensimmäiset hoitolapset elokuun lopussa. 80-paikkaisessa päiväkodissa on neljä ryhmää, joista kaksi on alle 3-vuotiaille ja kaksi 3–5-vuotiaille.

– Alueelle tarvittiin välittömästi uusia hoitopaikkoja. Puolet lapsista aloittivat hoidon Lapinlahden sairaalan väistötiloissa jo tammikuussa ja siirtyivät sieltä meille päiväkodin valmistuttua, päiväkodin johtaja Pia Kingo kertoo.

Telkän päiväkoti oli kymmenes Arkkitehtitoimisto Häkli Ky:n yhteistyönä Arkkitehdit Huttunen–Lipasti–Pekkanen kanssa suunnittelema paviljonkipäiväkoti. Casatinon paviljonkipäiväkoti on peruskorjausten aikaisiksi väistötiloiksi ja päivähoidon nopeasti kasvavaan tarpeeseen varta vasten räätälöity ratkaisu.

– Telkän päiväkodin sijoitus on onnistunut. Se sulautuu hyvin ympäröivään puistomaisemaan. Naapurina on Pajalahden päiväkoti, jolloin yhteistoiminta on mahdollista, arkkitehti Seppo Häkli kertoo.

Laadukkaita ja energiatehokkaita väistötiloja

Konsepti juontaa juurensa viiden vuoden päähän, jolloin Helsingin kaupunki tilasi Seppo Häkliltä nopeasti ja kustannustehokkaasti rakennettavan muunneltavan tyyppipäiväkodin. Lähtökohtana oli suunnitella tyylikkään moderni  ja kaupunkimaisemaan sulautuva talomalli, joka erottuu edukseen totuttujen parakkiratkaisujen rinnalla.

Paviljonkipäiväkodit on tavallisesti sijoitettu puistoalueille tai jo olemassa olevien koulujen ja päiväkotien yhteyteen. Rakennusluvat ovat voimassa viisi vuotta. Tarvittaessa lupiin voi hakea pidennystä.

– Vaikka paviljonkipäiväkodit ovat helposti rakennettavia, siirrettäviä ja purettavia, ne on toteutettu laadukkaasti siten, että ne täyttävät samat energia- ja lämmöneritysmääräykset, mitä pysyviltäkin asuinrakennuksilta vaaditaan, Casatino Oy:n kehitysjohtaja Jarmo Rytkölä kertoo.

– Uusimmissa kohteissa on lattialämmityskin. Eroa pysyvään ratkaisuun on oikeastaan vain kiinteän betoniperustuksen puuttuminen ja hieman pienemmät lapsikohtaiset neliömäärät, Häkli toteaa.

Moduuleista rakennettava paviljonkipäiväkoti valmistuu alle puolessa vuodessa. Casatino Oy ja Helsingin kaupunki tekivät urakkasopimuksen päiväkoti Telkästä maaliskuussa 2013.

CASATINO

Jarmo Rytkölä, 0400 743 133, jarmo.rytkola@casatino.fi