Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Etteplan stödjer Metso Paper Sweden i utvecklingen av en energieffektiv mjukpappersmaskin

Etteplan Oyj

Pressmeddelande.
Publicerad: 18.09.2013 kl. 13:36
Utgivare: Etteplan Oyj

- Projektet stödjer Etteplans mål att öka kundnyttan genom att erbjuda gränsöverskridande projekt för att säkerställa bästa expertis.

Etteplan har fått i uppdrag av Metso Paper Sweden AB att samarbeta kring konstruktionen av Metsos nya mjukpappersmaskin. Den nya mjukpappersmaskinen, baserad på Metsos Advantage NTT-teknologi, möjliggör produktion av papper med fluffig struktur och hög mjukhet samtidigt som den ger stora energibesparingar i produktionen. Mjukpappersmaskinen beräknas vara i drift sommaren 2014.

Etteplan levererar mekanikkonstruktion och hållfasthetsberäkningar för maskinen från sina konstruktionsenheter i Karlstad, Sverige och Kunshan, Kina. Etteplan och Metso har ett långvarigt partnerskap som spänner över 30 år och som omfattar Metsos olika affärsenheter. Metso Svenska AB har valt Etteplan som en av sina huvudleverantörer.

Mer information ges av:

Anders Magnusson
Business Unit Director, Central Sweden
Etteplan

Outi-Maria Liedes
SVP, Communications & Operational Development
Etteplan
Tel. +358 40 756 9620

Etteplan i korthet

Etteplan erbjuder ingenjörstjänster och teknikinformationslösningar till världens ledande företag inom tillverkningsindustrin. Våra tjänster är inriktade på att förbättra konkurrenskraften på våra kunders produkter och tekniska processer genom hela produktlivscykeln. Resultatet av Etteplans innovativa ingenjörskunnande syns i många industrilösningar och vardagsprodukter.

Etteplan omsatte 134,5 miljoner (EUR) 2012. Bolaget har cirka 1 800 medarbetare i Finland, Sverige, Nederländerna och Kina. Etteplans aktie är noterad på OMX Nordic Exchange under tickern ETT1V.

www.etteplan.com