Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Etteplan planerar den nya generationens motortestningssystem till Kina

Etteplan Oyj

Etteplan planerar den nya generationens motortestningssystem till Kina

Pressmeddelande.
Publicerad: 26.08.2013 kl. 08:53
Utgivare: Etteplan Oyj

I Wärtsilä Yuchai Engine Companys testningsenhet testas motorer som tillverkats av det nya joint venture-företaget för den växande kinesiska marknaden

Etteplan har fått i uppdrag av den kinesiska motortillverkaren Wärtsilä Yuchai Engine Co. Ltd (WYEC) att ta fram en plan på en motortestenhet för deras nya fabrik i Zhuhai City i provinsen Guangdong. WYEC är ett joint venture-företag som grundats i slutet av 2012 av Wärtsilä Abp och Yuchai Marine Power Engine Co., Ltd. Företaget tillverkar medelsnabba motorer och riktar sig till marinindustrins kunder. Avsikten är att fabriken ska starta igång sin verksamhet 2014.

I den planerade testanläggningen i Kina kommer man att kunna testa flera motortyper inom ett brett effektområde. Etteplan svarar för el- och automationsplaneringen, projekthanteringen och kartlägger de lokala samarbetsparterna.

”Etteplan har en lång erfarenhet av den kinesiska marknaden. De har kunskap om de konstruktionskrav som ställs här och har specialkompetens inom tekniköverföring till Kina. Etteplans höga standard på planeringsarbete i Kina och deras förmåga att leverera tjänsten snabbt inverkade också på vårt val, säger Stefan Wiik, verkställande direktör för WYEC.

I planeringsarbetet deltar Etteplans enheter i Vasa, Kouvola, Vanda och Uleåborg i Finland samt enheterna i Shanghai och Kunshan i Kina. ”Det projekt som WYEC levererar är ett utmärkt exempel på vår förmåga att erbjuda våra kunder bästa möjliga kunnande, vilket kombinerar våra styrkor i Europa och Kina”, säger Veikko Lamminen, SVP, Operations Finland.

Mer information ges av:

Veikko Lamminen
SVP, Operations Finland
Etteplan

Outi-Maria Liedes
SVP, Communications & Operational Development
Etteplan
Tel. +358 (0)40 756 9620

Etteplan i korthet

Etteplan erbjuder ingenjörstjänster och teknikinformationslösningar till världens ledande företag inom tillverkningsindustrin. Våra tjänster är inriktade på att förbättra konkurrenskraften på våra kunders produkter och tekniska processer genom hela produktlivscykeln. Resultatet av Etteplans innovativa ingenjörskunnande syns i många industrilösningar och vardagsprodukter.

Etteplan omsatte 134,5 miljoner (EUR) 2012. Bolaget har cirka 1 800 medarbetare i Finland, Sverige, Nederländerna och Kina. Etteplans aktie är noterad på OMX Nordic Exchange under tickern ETT1V.

www.etteplan.com