Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » CLT yhdistää teknologian ja puuperinteet

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

CLT yhdistää teknologian ja puuperinteet

Julkaistu: 06.10.2014 klo 08:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Monipuolinen CLT-levy tuo puun uudella tavalla kiinnostavaksi rakennusmateriaaliksi. Se antaa rakennusteknisesti ja arkkitehtonisesti mahdollisuuksia, joihin betoni, rankarakenne tai hirsi eivät pysty.

Luonnollinen kosteussulku, jäykkä rakenne ja mittatarkkuus ovat materiaalin ylivoimaisia ominaisuuksia. Liitokset ovat tiiviitä, ja levyt voi kiinnittää vaivattomasti ja nopeasti.

Vaakarakenteisiin on mahdollista tehdä pilarittomia uloke-, katos- ja rappuratkaisuja. CLT-levy voidaan jättää sisällä näkyviin, ja sitä voidaan käyttää kaikissa perustuksen yläpuolisissa rakenteissa: ulko- ja väliseinissä, ala- ja välipohjassa sekä yläpohjarakenteissa. Ulkopuolelta rakennukset voidaan verhoilla puulla, rapattavilla eristeillä tai ohutrappauslevyillä. Mittapysyvyytensä vuoksi CLT sopii yhteen myös muiden rakennusmateriaalien, kuten teräksen ja lasin kanssa.

Asukkaalle materiaali tarjoaa energiatehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta. Esimerkiksi VTT ja itävaltalainen tutkimuslaitos Holzforschung Austria ovat todenneet CLT:n palonkestävyyden erinomaiseksi. Jotta puu syttyy, sen sisältämän veden on ensin haihduttava. Pinnan hidas hiiltyminen suojelee sisempiä kerroksia, joten massiivipuinen rakenne ei romahda palossa.

Pientaloteollisuuden CLT-levyt ja asennusvalmiit suurelementit kuuluvat Puumerkki Oy:n palvelukonseptiin.

Emoyhtiö Stora Enso on maailman suurin CLT-levyjen valmistaja. Vuosien kokemukseen mahtuu useita pientaloja sekä suuria, arkkitehtonisesti haastavia yksityisiä ja julkisia rakennuksia. Tuotteet valmistetaan Itävallassa Bad St. Leonhardin ja Ybbsin yksiköissä, joiden yhteenlaskettu vuosituotanto vastaa lähes 2500:aa omakotitaloa.

Puumerkki on kokonaisvaltainen toimija ja yhteistyökumppani suunnittelupöydältä valmiiseen rakennuskohteeseen saakka.

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/YbGS5n
Julkaisija: Editori.fi

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi