Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » Caruna pilotoi uutta menetelmää rakentaa sähköverkkoja maan alle

Caruna

Caruna pilotoi uutta menetelmää rakentaa sähköverkkoja maan alle

Julkaistu: 20.08.2015 klo 09:00
Julkaisija: Caruna

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna pilotoi uutta ketterää menetelmää sähkönsiirtoverkkojen maakaapelointiin. Menetelmässä hyödynnetään Suomessa suunniteltua jyrsintä Arrock Cablea, joka nopeuttaa ja helpottaa sähköverkkojen rakentamista merkittävästi. Ratkaisu on muita maakaapelointiratkaisuja edullisempi, mikä alentaa verkonrakentamiskustannuksia ja voi luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa  maanviljelijöille tai  maanrakennusurakoitsijoille.

Carunassa maakaapelointia on tähän asti tehty pääasiassa kahta päätapaa hyödyntäen; joko  perinteisellä tavalla kaivamalla kaapeliojan auki tai auraamalla sekä joissakin tapauksissa Marais-yhtiön kaapelikaivuukonetta ns. ”Trencheriä” hyödyntäen. Kaapeleiden asentaminen perinteisesti kaapeliojan aukikaivulla on verrattain hidasta, voidaan tehdä vain maan ollessa pehmeä ja vaatii useaa kaivuria ja ajoneuvoa, kun taas auraaminen on nopeampi ja kevyempi menetelmä, mutta ei sovellu kovin kiviseen maastoon, ja voidaan suorittaa vain maan ollessa pehmeä. Kaapeliasennus Trencherillä on nopeaa ja reittijälki siisti, mutta käytettävä kalusto on raskas ja kaapelointi voidaan suorittaa pääsääntöisesti vain haja-asutusalueiden teiden varsilla.

”Arrockin jyrsin on ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu uusi, huomattavan kevyt ja tehokas ratkaisu maakaapelointiin. Jyrsin kiinnitetään traktorin perään, jonka jälkeen jyrsitään ura kaapelille joko tien pientareeseen, metsään tai pellolle. Tarvittavat maakaapelit menevät jyrsimen kaapelijalan kautta suoraan uran pohjalle heti jyrsinnän jälkeen. Jyrsin erottelee nousseesta maamassasta hienomman aineksen, jonka ansiosta uran uudelleentäyttö tapahtuu vaivattomasti jo olemassa olevalla materiaalilla”,  toimitusjohtaja Lasse Jaakkola Arrockista kertoo.

”Olemme avoimia kehitykselle ja etsimme alati uusia tapoja rakentaa verkkoa. Tulemme kokeilemaan jyrsintä eri projekteissa ja tutkimaan, ovatko hyödyt sellaiset, että menetelmä tulisi käyttöön urakoitsijakumppaneidemme kautta laajemminkin. Hyödyt, jotka kiinnostavat meitä erityisesti ovat jyrsimen soveltuvuus taajama-ympäristöön ja kivikkoiseen maahan, sen luvattu kustannustehokkuus ja työnopeus sekä erityisesti se, että kaivaminen ei enää keskeydy talviaikaan”, verkostopäällikkö Henrik Suomi Carunasta sanoo.

Caruna

Lisätietoja: Henrik Suomi, verkostopäällikkö, Caruna, puh. 040 727 4628.
Lasse Jaakkola, toimitusjohtaja, Arrock Oy, puh. 050 572 1354.

Video Arrock-jyrsijästä toimitusten käyttöön: https://youtu.be/krpptOWpEKg

Caruna Facebookissa: https://www.facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: https://twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: http://www.linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 650 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla, Lapissa sekä Satakunnassa. Carunassa työskentelee noin 310 henkilöä ja yhtiö työllistää suoraan yhteensä 1800 työntekijää eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 150 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Lisätietoja: www.caruna.fi

Arrock Oy on uusien innovatiivisten tuotteiden tuotekehitykseen, tuotteistamiseen ja myyntiin keskittynyt yhtiö. Yhtiön taustalla on vahva kokemus maanrakennusalalta ja tuotekehityksestä. Ensimmäisenä tuotteenaan Arrock Oy on lanseerannut Arrock Cablen, joka on tehokas ja ympärivuotinen menetelmä tietoliikenne-ja sähkönsiirtoverkon rakentamiseen.