Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ylioppilaskuntien kehitysyhteistyöviikon 7.–12.10. teemana työllisyys ja kehitys

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Julkaistu: 02.10.2013 klo 11:22
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Tiedote 2.10.2013
Vapaa julkaistavaksi

Ylioppilaskuntien ja Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) yhteinen valtakunnallinen kehitysyhteistyöviikko järjestetään tänä syksynä yhteensä kahdeksassa ylioppilaskunnassa ympäri Suomen. Mukana teemaviikossa 7.–12.10. ovat Aalto-yliopiston, Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Lapin, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistojen ylioppilaskunnat. Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta järjestää viikon kaikilla kolmella paikkakunnallaan Joensuussa, Kuopiossa ja Savonlinnassa. Vuonna 2012 kehitysyhteistyöviikko keräsi yli 10 000 osallistujaa ylioppilaskuntien järjestämiin tapahtumiin.

Kehitysyhteistyöviikon teemana on ”työllisyys ja kehitys”. Ylioppilaskunnat aloittavat teemaviikon yliopistokampuksillansa maanantaina 7.10. klo 12.00 flash mob -tempauksilla, joissa herätellään ajatuksia työnteon eriarvoisuudesta ja työoloista eri puolilla maailmaa sekä työnteon suhteesta kehitykseen.
Ylioppilaskunnissa on koko viikon ajan ohjelmaa, muun muassa elokuvaesityksiä, keskustelutilaisuuksia, asiantuntijaluentoja ja -paneeleja, työpajoja ja klubeja. Työllisyyden teemaa lähestytään eri näkökulmista, aiheina esimerkiksi globaalit työmarkkinat, työvoiman liikkuminen, työehdot, lapsi- ja orjatyövoiman käyttö, naisten asema työmarkkinoilla sekä työn suhde kehitykseen ja opiskelijoiden työllistymismahdollisuudet kehittyvissä maissa.

”Haluamme työllisyysteemalla tuoda kehitysyhteistyön kysymykset entistä lähemmäksi opiskelijoita. Tahdomme muistuttaa opiskelijoita siitä, että heidän alallaan voi olla työllistymismahdollisuuksia kehittyvissä maissa, ei pelkästään kehitysyhteistyön parissa, vaan huomattavasti laajemmin”, SYL:n kehitysyhteistyökoordinaattori Johanna Ursin-Escobar kertoo.

Ylioppilaskuntien kehitysyhteistyöviikko on osa SYL:n kehitysyhteistyötoimintaa, ja viikko saa ulkoasiainministeriön kehityskasvatus- ja tiedotustukea.

SYL:n kehitysyhteistyökoordinaattori Johanna Ursin-Escobar, p. 044 780 0220, johanna.ursin-escobar@syl.fi

Linkit ylioppilaskuntakohtaisiin ohjelmiin löytyvät osoitteesta:

Ylioppilaskuntien kehitysyhteistyöviikon yhteyshenkilöt:

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY: Sini Hakkarainen, p. 045 670 4670 sini.hakkarainen@ayy.fi

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY: Veera Vilokkinen, p. 040 848 5296, veera.vilokkinen@helsinki.fi

Itä-Suomen ylioppilaskunta ISYY:
Hanna Hylkilä (Joensuu ja Kuopio), p. 044 277 8209, hanna.hylkila@gmail.com
Elina Lammassaari (Savonlinna), p. 040 828 6600, lammassa@student.uef.fi

Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta JYY: Osku Haapasaari, p. 040 756 3670, osku.haapasaari@jyu.fi

Lapin yliopiston ylioppilaskunta LYY: Alina Nissi, p. 044 529 8349, anissi@ulapland.fi

Oulun yliopiston ylioppilaskunta OYY: Juuli Juntura, p. 050 407 8451, juuli.juntura@oyy.fi

Tampereen yliopiston ylioppilaskunta Tamy: Alma Peltola, p. 045 634 8324, alma.peltola@uta.fi

Turun yliopiston ylioppilaskunta TYY: Roosa Vastamäki, p. 040 3240840, roovas@utu.fi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN