Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Uudistuva SOS-Lapsikylä tuo avun lähelle perheiden arkea pääkaupunkiseudulla

SOS-Lapsikylä

Uudistuva SOS-Lapsikylä tuo avun lähelle perheiden arkea pääkaupunkiseudulla

Julkaistu: 16.03.2016 klo 10:00
Julkaisija: SOS-Lapsikylä

Pääkaupunkiseudulla uusilla alueilla toimintansa aloittava SOS-Lapsikylä mahdollistaa vaikeissa elämäntilanteissa eläville perheille varhaisemman tuen ja madaltaa kynnystä hakea apua ajoissa. Uudet toimipisteet Espoon Niittykummussa ja Vantaan Kivistössä sulautuvat alueille rakentuviin uusiin kortteleihin keskelle muuta asutusta. Näin oman kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset voivat elää mahdollisimman tavallista elämää ilman leimautumisen pelkoa.

Pääkaupunkiseudulla on kasvava tarve sijaisperheistä ja toimintaan sopivia tiloja tarvitaan lisää. Espoon Tapiolassa sijaitsevan SOS-lapsikylän tilat eivät enää vastaa tämän ajan tarpeisiin, minkä vuoksi SOS-Lapsikylä hankkii Espoon Niittykummusta ja Vantaan Kivistöstä sijaisperheiden tarpeisiin soveltuvia asuntoja.

”SOS-Lapsikylä haluaa mahdollistaa sijaisvanhemmuuden myös niille, joilla ei ole omia, tarkoitukseen sopivia tiloja”, sanoo SOS-Lapsikylän toimitusjohtaja Marja Pajulahti. ”Nämä jo rakennusvaiheessa perhekodeiksi suunnitellut kodit tarjoavat sijaisperheille hyvät ja toimivat puitteet. Lisäksi tarjoamme sijaisvanhemmille vahvan tuen tehtävässä jaksamiseen.”

Tukea alueen kaikille perheille

Monipuolinen toiminta, jota SOS-Lapsikylällä on ollut Tapiolassa jo 50 vuoden ajan, jatkuu ja siirtyy uusille alueille. Kotien lisäksi alueille tulee esimerkiksi nuorten tuettua asumista, perhekuntoutusasuntoja sekä tiloja perhetapaamisiin. Espooseen ja Vantaalle tulee myös SOS-Lapsikylän ylläpitämä SOStari, jossa työskentelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. He tukevat niin sijaisperheitä kuin muita alueella asuvia lapsiperheitä. Uusista toimipisteistä käsin SOS-Lapsikylä palvelee samalla koko Etelä-Suomen aluetta.

”SOS-Lapsikylä on aktiivisesti mukana alueella kehittämässä lapsiperheiden palveluita ja lisäämässä lasten ja perheiden hyvinvointia. Kaikilla ei ole tänä päivänä vahvoja sosiaalisia verkostoja. Kun SOS-Lapsikylä on keskellä muuta asutusta, perheille kynnys hakea apua ajoissa on matalampi”, SOS-Lapsikylän Etelä-Suomen aluejohtaja Sointu Möller sanoo.

Sointu Möller
aluejohtaja
Etelä-Suomen alue
sointu.moller@sos-lapsikyla.fi

Aija Rikala
viestintäpäällikkö
aija.rikala@sos-lapsikyla.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Autamme perheitä varhaisen tuen sekä avo- ja sijaishuollon palveluin. Keräämme myös varoja lasten ja perheiden tukemiseen. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suomen toimintaan voi tutustua osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi ja kansainvälisen SOS-lapsikyläjärjestön työhön osoitteessa www.sos-childrensvillages.org.