Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Turvallisesti Thaimaassa! Suomalaisten turvaseksikampanja jalkautuu Pattayalle

Turvallisesti Thaimaassa! Suomalaisten turvaseksikampanja jalkautuu Pattayalle

Julkaistu: 05.01.2015 klo 10:40
Julkaisija: HIV-säätiö/Hiv-tukikeskus

Thaimaan matkailun suosio alkoi kasvaa 80-luvulla ja siitä saakka se on ollut yksi suomalaisten suosituimpia kaukomatkakohteita. Vuonna 2013 suomalaiset tekivät Thaimaahan yhteensä 130 000 matkaa ja viipyivät matkallaan keskimäärin 23,4 yötä (Tilastokeskus 2014). Näiden matkojen aikana tapahtuu monenlaisia kohtaamisia uusien ihmisten kanssa.

Matkailijat altistuvat satunnaisille seksisuhteille usein suunnittelemattomasti, minkä vuoksi seksitaudeilta ei suojauduta riittävästi. Lomatunnelmassa tai päihteiden vaikutuksen alaisena matkailijan käyttäytyminen saattaa muuttua niin, että tulee otettua riskejä, joita ei kotimaassa ottaisi.

- Thaimaassa matkaavien merkittävimmät riskit liittyvät liikenteen ja alkoholin ohella seksiin. Hiv-tartuntojen esiintyvyys on yli kymmenkertainen verrattuna Suomeen. Thaimaassa elää tilastojen mukaan noin 440 000 hiv-positiivista, joista noin 200 000 on yli 15-vuotiaita naisia, kertoo Hiv-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Thaimaa keskeisin matkailutartuntojen lähde
Suomalaisten hiv-tartunnoista noin puolet tulee matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana. Thaimaan matkailun suosio näkyy myös näissä tilastoissa. Thaimaasta saatujen tartuntojen määrä on ollut tasaisessa nousussa 80-luvulta asti ja yksittäisenä maana se on viime vuosina ollut merkittävin suomalaisten hiv-tartuntojen alkuperämaa. Thaimaan tartunnoista 80 % on todettu heteromiehillä ja 15 % miehillä, joilla on seksiä miesten kanssa. 2000-luvulla Thaimaasta tartunnan saaneiden keski-ikä on ollut noin 45 vuotta.

Liitteenä: Kaavio 1. Kaikki suomalaisten hiv-tartunnat Thaimaasta vuosina 1985–2014.

Turvallisesti Thaimaassa! -kampanja
Hiv-tukikeskus käynnistää tammikuussa 2015 hiv-tartuntojen ennaltaehkäisykampanjan Thaimaassa. Kampanjointi keskittyy kaupunkeihin, jotka ovat suomalaisturistien suosiossa, ja joissa lomamatkat usein sisältävät juhlimista, alkoholinkäyttöä tai seksiä. Ensimmäiseksi kampanja jalkautuu Pattayalle.

Matkailijoille jaetaan hiv-tietoutta infomateriaalien ja suomalaisille suunnattujen lehtien välityksellä. Tavoitteena on lisätä tietoa hivin tarttumistavoista, kondomin käytön merkityksestä ja tartuntariskistä Thaimaassa. Matkailijoille kerrotaan myös siitä, miten menetellä mahdollisen suojaamattoman seksikontaktin jälkeen: milloin kannattaa mennä hiv-testiin ja mitä muuta voi tehdä.

Kampanjaa varten tuotetaan oma kondomipakkaus, jota jaetaan suomalaisille suunnatuissa ravintoloissa, baareissa ja hotelleissa. Kampanjan avulla pyritään samaan kontakti noin 20 000 suomalaiseen matkailijaan talven 2014–2015 aikana. Mukaan kampanjaan kutsutaan suomalaisia matkailualan toimijoita ja Thaimaassa vaikuttavia suomalaisten yhteisöjä.

- Tarkoitus on luoda yhteistyöverkosto ja mahdollisia tukipalveluja riskitilanteiden varalle. Haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä, jonka avulla pystytään ehkäisemään uusia hiv-tartuntoja Thaimaassa matkaavien ja asuvien suomalaisten parissa, Keronen toteaa.

Hiv-tukikeskuksen edustajat matkustavat Thaimaahan 10.–17.1.2015 jatkamaan yhteistyöneuvotteluja ja koordinoimaan kampanjan käynnistymistä.  Matkan aikana kartoitetaan suomalaisten hiv-tartuntoihin vaikuttavia tekijöitä sekä suunnitellaan kampanjan jatkotoimenpiteitä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Jukka Keronen
Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus
jukka.keronen@hivtukikeskus.fi

Vilma Pietilä
viestintäsuunnittelija
Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus
vilma.pietila@hivtukikeskus.fi

www.hivtukikeskus.fi/kampanjat/turvallisesti-thaimaassa-kampanja

Hiv-säätiön yllläpitämän Hiv-tukikeskuksen tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden, tartunnasta huolestuneiden ja heidän läheisten tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen. Hiv-tukikeskus toteuttaa ja kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä neuvonta- ja tukipalveluja sekä vaikuttamistyön muotoja.