Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Suositun testin mukaan naiset miehiä alttiimpia Facebook-riippuvuudelle

A-klinikkasäätiö

Suositun testin mukaan naiset miehiä alttiimpia Facebook-riippuvuudelle

Julkaistu: 02.07.2015 klo 07:45
Julkaisija: A-klinikkasäätiö

A-klinikkasäätiö tiedotti viime viikolla julkaisemastaan nettitestistä, jonka avulla voi arvioida mahdollista riippuvuuttaan Facebookin käytöstä. Viikon aikana testi tehtiin noin 15 000 kertaa Nuortenlinkki.fi- palvelussa ja tämän lisäksi noin 2 500 kertaa Päihdelinkki.fi-palvelussa.

Nuortenlinkissä testin tehneistä 31 % sai palautteeksi ”mahdollinen Facebook-riippuvuus” ja 27 % ”todennäköinen Facebook-riippuvuus”. Loput 42 % vastaajista sai tulokseksi, ettei Facebookin käyttö aiheuta heille riippuvuutta.

Testitulosten perusteella naiset ovat selvästi miehiä alttiimpia Facebook-riippuvuudelle. Kolmannes (33 %) testin tehneistä naisista sai tuloksen ”todennäköinen Facebook-riippuvuus”, kun miehistä saman tuloksen sai alle viidennes (18 %). Facebook-testi myös kiinnosti naisia enemmän kuin miehiä: heidän osuutensa testin tehneistä oli 59 %.

– Naisten miehiä suurempi kiinnostus Facebookia kohtaan ei tullut yllätyksenä, toteaa A-klinikkasäätiön viestintäpäällikkö Aino Majava. – Facebook on monelle tärkeä väline, jonka kautta pitää yhteyttä toisiin ihmisiin. Palveluun jää helposti koukkuun etenkin stressaavissa elämäntilanteissa, tai silloin, kun tuntee itsensä yksinäiseksi.

Lähes yksi neljästä (23 %) testiin vastanneesta kertoi viettävänsä usein tai hyvin usein aikaa ajatellen Facebookia ja suunnitellen sen käyttöä.

- On huolestuttavaa, että noinkin monella suomalaisella on vaikeuksia Facebookin käytön hallinnassa. Jos kuuluu kyseiseen ryhmään, kesälomalla voisi harkita taukoa somesta, sanoo A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki.

- Riippuvuuskäyttäytymiseen altistavia ärsykkeitä on arjessamme yhä enemmän, ja näistä uusista ilmiöistä täytyy keskustella ja kerätä tietoa. Kohtaamme A-klinikkasäätiössä addiktioiden koko kirjon ja pyrimme jatkuvasti löytämään keinoja vastata myös digitaalisen maailman haasteisiin, Simojoki kertoo.

A-klinikkasäätiön Nuortenlinkki.fi- ja Päihdelinkki.fi-palveluissa julkaistu Facebook-riippuvuustesti perustuu Bergenin yliopiston psykologian tohtori Cecilie Schou Andreassenin tutkimukseen. Testin tulokset ovat viitteellisiä eikä niiden perusteella voida diagnosoida riippuvuutta.

Lisätietoja testistä:

Yhteystiedot:

Projektisuunnittelija Heikki Luoto, Nuortenlinkki.fi, p. 050 3688 894, heikki.luoto@a-klinikka.fi

Viestintäpäällikkö Aino Majava, A-klinikkasäätiö, p. 050 5824357, aino.majava@a-klinikka.fi

Johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki, A-klinikkasäätiö, p. 040 573 1083, kaarlo.simojoki@a-klinikka.fi

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö sekä asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja parantavat päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa. A-klinikkasäätiön sähköiset palvelut tavoittavat yli 150 000 yksilöityä kävijää kuukausittain.

www.a-klinikka.fi