Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Suomi innostui leikistä – Terhokerhot leviävät vauhdilla

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Suomi innostui leikistä – Terhokerhot leviävät vauhdilla

Julkaistu: 06.11.2014 klo 12:28
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Leikki ja eri-ikäisten kohtaaminen innostavat suomalaisia. Suomen Kulttuurirahaston käynnistämä Koko Suomi leikkii -hanke on synnyttänyt jo 90 Terhokerhoa 75 kuntaan eri puolille maata. Vuoden loppuun mennessä Terhokerhoja arvioidaan olevan jo sata. Terhokerhoissa tarinoidaan, lauletaan, askarrellaan tai ollaan vaan. Tärkeintä on lasten ja aikuisten kiireetön yhdessäolo.

Suomen Kulttuurirahasto käynnisti maaliskuun alussa juhlavuotensa kunniaksi Koko Suomi leikkii -hankkeen, jonka tavoitteena on rakentaa yhteyttä sukupolvien välille ja muistuttaa leikin merkityksestä. Hanke luo avoimia kohtaamispaikkoja, Terhokerhoja, joista ensimmäiset aloittivat maaliskuussa. Tähän mennessä on käynnistynyt yhteensä 90 Terhokerhoa 75:ssa kunnassa eri puolilla maata ja niihin on osallistunut yli 3000 lasta ja aikuista. Vuoden loppuun mennessä Terhokerhoja arvioidaan olevan jo sata.

- Olemme ilahtuneita hankkeen vastaanotosta, sanoo Suomen Kulttuurirahaston asiamies Juhana Lassila.  Kulttuurirahaston pääoma on aikanaan kerätty niin, että lapset kiersivät ovelta ovelle pyytäen lahjoituksia. Tällä hankkeella halusimme kiittää lapsia ja tuoda esiin miten tärkeää leikki ja sukupolvien kohtaaminen on. Leikki tekee hyvää kaikenikäisille, mutta lapsen kehitykselle se on erityisen tärkeää.

Koko Suomi leikkii -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti, joiden vapaaehtoiset vastaavat kerhojen ohjaamisesta.  Vapaaehtoisten tukena on kymmenen leikkilähettiä, jotka auttavat kerhojen perustamisessa.

Lähes sata uutta vapaaehtoista

Terhokerhot ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Toiminnassa tärkeintä on lasten ja eri-ikäisten aikuisten kiireetön yhdessäolo.  Kerhon ohjelma vaihtelee sen mukaan, mitä osallistujat keksivät ja haluavat tehdä.  Terhokerhoissa tarinoidaan, lauletaan, askarrellaan, retkeillään, leivotaan, pelataan tai ollaan vaan ja jutellaan.  Onpa Terhokerhossa tehty vihtojakin ja korjattu pyöriä. Kerho kokoontuu yleensä joka toinen viikko ja kokoontumispaikka voi olla kunnasta riippuen esimerkiksi kirjasto, nuorisotalo, museo, palvelutalo, avoin päiväkoti, MLL:n perhekahvila tai seurakuntakoti.

- Tämä on varmasti innostavin ja hauskin hanke, jota olen ollut tekemässä. Erityisesti meitä ilahduttaa, että hankkeen myötä olemme saaneet lähes sata henkilöä MLL:n ja SPR:n uusiksi vapaaehtoisiksi. Terhokerhon ohjaaminen kiinnostaa, koska se ei vaadi koulutusta, vaan jokainen voi tulla sillä osaamisella ja halulla, mikä itselle tuntuu luontevalta. Joku tykkää tehdä savitöitä, toinen rakentaa majoja ja kolmas kertoa satuja. Kaikki nämä ovat lapsen näkökulmasta hyvin mielekästä toimintaa, kertoo hankkeen päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen.

Uusia vapaaehtoisia on löytynyt muun muassa juuri eläkkeelle jääneistä, jotka kokevat, että heillä on vielä paljon annettavaa. Ajan antaminen juuri lapsille on monelle se tärkein juttu. Terhokerhoon osallistuminen on myös keino torjua yksinäisyyttä. Lapsille, joiden omat isovanhemmat asuvat kaukana, ne tarjoavat ikäihmisten seuraa.

- Terhokerhot tuottavat paljon iloa sekä osallistujille että vapaaehtoisille ohjaajille. Lasten läsnäolo ja esimerkiksi yhteinen askartelu- tai lauluhetki ovat tuoneet monelle vanhukselle suunnatonta iloa, Tarja Satuli-Kukkonen kertoo.

Koko Suomi leikkii -hankkeen päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen  p. 040 524 0888, tarja.satuli.kukkonen@mll.fi

Suomen Kulttuurirahaston asiamies Juhana Lassila p. 09 6128 1230,  juhana.lassila@skr.fi

viestintäjohtaja Liisa Partio, MLL, p. 040 580 8984, liisa.partio@mll.fi

hanne.mustiala@mll.fi  p. 044 723 5552

www.kokosuomileikkii.fi

www.terhokerho.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia.

MLL:n visio 2024: Suomi on lapsiystävällinen yhteiskunta, jossa lapsen etu asetetaan etusijalle ja jossa lapset ja nuoret voivat hyvin.

Tutustu MLL:n toimintaan www.mll.fi
MLL Twitterissä @MLL_fi