Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sotilasavustuksen saajamäärä väheni hieman

Kela

Sotilasavustuksen saajamäärä väheni hieman

Julkaistu: 11.05.2016 klo 12:20
Julkaisija: Kela

Vuonna 2015 Kela maksoi sotilasavustusta 9 296 kotitaloudelle. Saajien lukumäärä väheni 2 % edellisestä vuodesta. Avustuksen piirissä oli kaikkiaan 10 918 henkilöä vuonna 2015.

Sotilasavustuksen menot olivat yhteensä 16,9 milj. euroa, mikä oli 6 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Maksetuista sotilasavustuksista 92 % oli asumisavustuksia. Vuonna 2015 keskimääräinen sotilasavustus oli 325 e/kk, mikä vastaa viime vuosien tasoa.

Kuka on oikeutettu sotilasavustukseen?

Kela maksaa asevelvolliselle sotilasavustusta, jonka tarkoitus on turvata asevelvollisen ja hänen omaistensa toimeentulo palveluksen aikana. Vapaaehtoisessa asepalveluksessa olevat naiset rinnastetaan asevelvollisiin. Viime vuonna sotilasavustuksen saajista noin 86 % oli varusmiehiä. Siviilipalvelusmiesten osuus oli 9 % ja omaisten osuus 5 %.

Sotilasavustuksen hakijoina voivat olla asevelvollinen, avustukseen oikeutettu omainen tai tämän huoltaja. Asevelvollinen ei voi hakea sotilasavustusta avustukseen oikeutetun omaisen puolesta eikä päinvastoin. Sotilasavustuksessa ei ole takautuvaa hakuaikaa.

Sotilasavustus kannattaa hakea Kelan verkkopalvelussa (www.kela.fi/asiointi). Viime vuonna hakemuksista valtaosa (71 %) tuli Kelaan verkkopalvelun kautta. Samassa palvelussa sotilasavustusta saavat voivat myös tarkistaa avustuksensa tiedot ja maksupäivät.

Sotilasavustustilasto 2015

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta