Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sotainvalidien Veljesliitto työllistänyt jo reilu 80 Keski-Pohjanmaalla!

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidien Veljesliitto työllistänyt jo reilu 80 Keski-Pohjanmaalla!

Julkaistu: 17.06.2015 klo 10:15
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Avustajatoiminta-hanke tuo kuntiin miljoonasäästöt

Keski-Pohjanmaalla neljä vuotta toiminut Avustajatoiminta-hanke on työllistänyt alueella yhteensä noin 80 pitkään työttömänä ollutta. Tällä hetkellä alueella työskentelee 18 avustajaa veteraanien tukena.

- Tarjoamme mielekkään työn ja mahdollisuuden kouluttautua niille, jotka ovat jo pitkään etsineet työtä tai joilla on mahdollisuus palkkatukeen, summaa Avustajatoiminnan projektijohtaja Eija Kilgast.

Avustajista noin 40 % on löytänyt avustajajaksonsa jälkeen työ- tai koulutuspaikan. Koska kunnat joutuvat pääsääntöisesti korvaamaan puolet työmarkkinatuen kustannuksista Kelalle, toiminta ja sen korkea jatkotyöllistämisprosentti ovat tuoneet kunnille mittavat säästöt. Samaan aikaan kunnille on kertynyt verotuloja työllistetyiltä.

Lisää säästöä tuo apu, jota avustajat antavat. Tällä hetkellä sitä saa Keski-Pohjanmaan alueella 580 veteraanitaloutta.

- Avustajatoiminta on varmasti yksi alueen tehokkaimmista hankkeista. Työttömyyden vähentämisen lisäksi se täydentää kunnallista ja yksityistä kotihoitoa ja edistää kotona selviytymistä, mikä taas vähentää paineita kunnalliseen kotihoitoon ja laitoshoitoon, Kilgast sanoo.

Jos Keski-Pohjanmaan kunnat tuottaisivat kotipalveluina viime vuonna alueella annetut lähes 21 000 avustajatyötuntia, se maksaisi yli puoli miljoonaa euroa. Iso osa asiakkaista pärjää avustajatoiminnan ansiosta vielä ilman kunnallista kotihoitoa.

Laatua sotainvalidien elämään

Keski-Pohjanmaalla avustaja käy suurimman osan asiakkaista luona keskimäärin kaksi kertaa kuukaudessa.

- Sotainvalidien ja sotaveteraanien keski-ikä on jo yli 91 vuotta. Mitä heikommassa kunnossa veteraani on, sitä useammin hän toivoo käyntiä, kertoo Keski-Pohjanmaan avustajahankkeen projektipäällikkö Kaija Pouttu.

Asiakaskäynti kestää 2-3 tuntia ja silloin voidaan asiakkaiden toiveiden mukaan mm. siivota, laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Tärkeintä on, että hänellä on aikaa olla vanhuksen luona. Asiakkaat arvostavat sitä, että kylään tulee aina sama työntekijä.

- Moni asiakas kokee yksinäisyyttä ja avustajan käynti on tärkeä piristys viikkoon, Pouttu sanoo.

Sotainvalidien Veljesliitto tukee valtakunnallisesti hanketta ja sotainvalidien asiakasmaksuja vuosittain lähes miljoonalla eurolla. Keski-Pohjanmaalla hanketta hallinnoi Keski-Pohjanmaan Sotaveteraanipiiri ry. Hanketta rahoittavat lisäksi ELY-keskus ja avustajien palkkaamista TE-toimisto. Hanke saa tukea myös kunnilta, veteraanijärjestöiltä ja Sotiemme Veteraanit -keräykseltä. Pieni osa hankkeen kustannuksista katetaan asiakasmaksuin.

- Työvoimahallinto arvioi hankkeen rahoituspäätöksen vuosittain. Se on määrittänyt projektille työllisyystavoitteen, johon olemme päässeet joka kerta, iloitsee Pouttu.

Silti hankkeen tulevaisuus on epävarma. Vuodenvaihteen palkkatukiuudistuksen myötä työllistettävän täytyy olla ollut jopa yli 2 vuotta työttömänä, jotta hänet voidaan työllistää. Lisäksi TE-toimistojen tarveharkinta on kiristynyt määrärahojen vähyydestä johtuen. Oulun TE-toimistolta palkkatukeen varatut määrärahat loppuivat jo huhtikuussa. Näin avustajien löytyminen on entistä haasteellisempaa, vaikka työttömiä on entistä enemmän ja asiakkaille apu on välttämätöntä.

projektipäällikkö Kaija Pouttu
kp.avustajahanke@sotaveteraaniliitto.fi

projektijohtaja Eija Kilgast
eija.kilgast@sotainvalidit.fi

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon