Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Sexpo julkaisee seksuaalikasvatusaiheisia sarjakuvia

Sexpo

Sexpo julkaisee seksuaalikasvatusaiheisia sarjakuvia

Julkaistu: 17.10.2016 klo 13:57
Julkaisija: Sexpo

Sexpo julkaisee yhteistyössä Autismisäätiön kanssa neljä uutta seksuaalikasvatusaiheista sarjakuvaa. Sarjakuvien julkistamistilaisuus on keskiviikkona 19.10. Rikhardinkadun kirjastossa kello 16-18, osoitteessa Rikhardinkatu 3, Helsinki.

Sarjakuvat ovat sarjakuvataiteilija Maria Björklundin käsialaa ja käsikirjoitukset ovat syntyneet yhteistyössä Sexpon työryhmän ja Autismisäätiön kanssa. Sarjakuvat ovat jatkoa viime toukokuussa julkistetulle Yhdessä-sarjakuvahankkeelle.

Jonna Oksanen Autismisäätiöstä näkee, että sarjakuva on hyvä apuväline seksuaalikasvatuksessa kaikkien, mutta erityisesti erityisryhmien kanssa työskennellessä.

”On tunnettua, että autismin kirjon kanssa asioiden visualisointi toimii paremmin kuin pelkkä puhe. Erityisryhmien ohjaamisessa käytetäänkin usein apuna sosiaalisia tarinoita. Sarjakuva on eräänlainen sosiaalinen tarina, joka kuvaa ohjattavalle asioiden kontekstin eli sen, mitä tapahtuu, keitä ihmisiä tilanteessa on läsnä ja missä ollaan”, Oksanen kuvailee.

Sarjakuvien tueksi julkaistaan verkkomateriaalia seksuaalikasvatuksen tueksi. Sarjakuvien verkkosivuilta löytyy tietoa ja tukikysymyksiä, joiden avulla sarjakuvien aiheita voidaan pohtia perusteellisemmin. Myöhemmin syksyllä sekä sarjakuvat että materiaalit julkaistaan englanniksi, ruotsiksi ja selkokielellä.

”Sarjisten ja verkkomateriaalien kääntämisen tarkoituksena on, että mahdollisimman moni ihmisryhmä voisi lukea niitä. Esimerkiksi selkokielellä on tuotettu hyvin vähän seksuaalikasvatukseen soveltuvaa materiaalia,” kertoo Sexpo-säätiön toiminnanjohtaja Tommi Paalanen.

Sarjakuvien julkistamistilaisuuden juontaa Raisa Omaheimo. Puhujina on asiantuntijoita seksuaali- ja mediakasvatuksen parista. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille.

Anni Ahtola, viestintävastaava
anni.ahtola@sexpo.fi, 050 598 1268

Sexpo on vuonna 1969 perustettu seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijajärjestö. Koulutamme seksuaalineuvojia, -terapeutteja ja -kasvattajia sekä ylläpidämme seksuaalineuvontaa, johon tulee tuhansia yhteydenottoja vuosittain. Pyrimme siihen, että jokainen voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan tyydyttävästi ja tasapainoisesti. Edistämme seksuaalisen vapauden, tasa-arvon ja seksuaalioikeuksien toteutumista sekä rakennamme avointa ja myönteistä seksuaalikulttuuria. Kannatamme moniarvoista yhteiskuntaa, jossa seksuaalisuuden, sukupuolen ja ihmissuhteiden moninaisuus saa kukoistaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki