Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Röda Fjädern 2017 – 2017 gärningar för det 100-åriga Finlands unga

Suomen Lions-liitto ry

Röda Fjädern 2017 – 2017 gärningar för det 100-åriga Finlands unga

Inbjudan.
Publicerad: 16.03.2016 kl. 09:30
Utgivare: Suomen Lions-liitto ry

Den största insamlingen under självständighetens jubileumsår körs igång i Tammerfors

Välkommen

Till Röda Fjädern 2017-insamlingens presskonferens och öppningsfest

Lördag 19.3.2016 i Tammerforshuset,
Yliopistonkatu 55, 33100 Tammerfors

Presskonferensen börjar i Aaria-salen kl. 11.30 och öppningsfesten i stora salen kl. 12.30

Lionsklubbarna i Finland genomför Röda Fjädern 2017-insamlingen nu för sjunde gången. Till målgrupp för sin insamling är det 100-åriga självständiga Finlands unga under temat ”Stöd de unga till självständighet”. Insamlingens mål är 5 miljoner euro med vilket vi, tillsammans med våra samarbetspartner, utför minst 2017 gärningar för de unga i Finland.

Insamlingen är en del av programmet Finland 100 år. Med sin insamlingskampanj vill Finlands lionsklubbar ge en gåva åt 100-åriga självständiga Finland och samtidigt hedra världens största serviceklubborganisation, Lions Clubs Internationals, 100-årsjubileum.

Våra insamlingspartner är Tukikummit-stiftelsen, Ehyt rf, Scouternas medborgaruppfostringsprogram, Stationens Barn rf:s Walkersverksamhet samt Synskadades förbunds kursverksamhet för unga. Stöd får även Barn- och ungdomsstiftelsens Stormvind-konstterapiprojekt samt Yeesi ry:s resursorienterade fritidsverksamhet för unga.

På plats vid presskonferensen är

kampanjledaren Matti Tieksola,
kampanjens kommunikationsansvariga Harri Ala-Kulju,
Finlands Lionsförbunds generalsekreterare Maarit Kuikka,
Stationens Barn rf:s verksamhetsledare Christian Wentzel
och eventuella andra representanter för insamlingspartnerna samt
Arne Ritari-stiftelsens styrelseordförande Tapani Matintalo.

Representanter för media är även välkomna till Röda Fjädern-insamlingens öppningsfest i vilken deltar ca 700 lion från olika delar av landet. Tillställningen, som är ämnad för lion samt deras familjer och gäster har på programmet en hälsning sänd från insamlingens beskyddare, republikens president Sauli Niinistö, presentation av insamlingspartnerna och tal. Tammerfors stads hälsning framförs av borgmästaren Anna-Kaisa Ikonen.

Feststämningen höjs bl.a. av artisten och insamlingens fjäderambassadör Juha Tapio, trollkarlen Jose Ahonen och av Birkalands räddningsverks manskör Tulikukot. På scenen uppträder också en annan fjäderambassadör, idrottsreporten Kaj Kunnas.

Efter öppningsfesten följer kl. 15 Arne Ritari-stiftelsens fest. Stiftelsen har under 30 år stött de finländska lionsklubbarnas välgörenhetsarbete. Den vårdar även den finländska lionsverksamhetens grundare, Arne Ritaris, livsverk.

Kampanjens kommunikationsansvariga
Harri Ala-Kulju
harri.alakulju@lions.fi

Arrangemangen i Tammerfors

Reima Mäkelä
reima.makela@lions.fi

Lions-klubbarna bistår

Lionsorganisationens medlemmar utför frivilligarbete, lika väl för att säkra ett hälsosamt liv och hälsosam utveckling hos barn och ungdom som för att stöda åldringar, familjer, handikappade och andra hjälpbehövande.

Lionsorganisationens motto är: Vi hjälper (Vi tjänar). Den service som ges, sker via de lokala lionsklubbarna. Medlemsantalet i organisationen uppgår till 1,4, miljoner i 208 länder. I Finland finns det ca 25 000 medlemmar. Av dem är drygt 4 000 kvinnor, d.v.s. 16 %.

Lionsklubbarnas intresserar sig främst för den egna när- och boendemiljö. Målgrupper för serviceverksamheten är bl.a. skolor och daghem, kommunala och privata åldringshem och servicehus, handikappade och synskadade och barnens idrottsintressen.

Förutom att hjälpa lokalt deltar klubbarna också i nationella och internationella projekt, bl.a. i insamlingar vid storkatastrofer.

Lionsorganisationen strävar inte efter att ersätta samhällets grundservice, utan man ger hjälp via frivilligarbete till ändamål som inte sköts med offentliga medel. Den här hjälpen kan till mindre grupper eller enskilda människor vara av stor betydelse. Man har även utvecklat nya tjänster för att förebygga marginalisering av barn och unga. Det här arbetet gör man på hemorten tillsammans med olika läroinrättningar.

Förutom serviceinriktade tjänster ger klubbarna även ekonomiskt stöd. Medlen samlas in för målgruppen genom att ordna olika evenemang och jippon. Insamlingarnas intäkter går oavkortat till bidragsmottagaren. Enligt den undersökning som utfördes 2007 av Financial Times bedömdes Lions Clubs International Federation (LCIF) som världens tillförlitligaste frivilligorganisation

Ytterligare information från Finlands Lionsförbund:

Maarit Kuikka

Generalsekreterare